Ford Focus RS500 kommer – här är bildbeviset

Förra generationen Ford Focus RS räckte långt med sina 305 hästkrafter, men Ford ville bjuda på mer och släppte därför en vildare 350-hästarsversion kallad Focus RS500.
I dag är 350 hästkrafter vardagsmat, nya Focus RS har just den effektsiffran och dessutom med drivning på alla fyra. Den som vill ha mer effekt i samma storleksklass måste i dagsläget överge Ford och ta sikte på exempelvis Mercedes-AMG A 45 4Matic (381 hk) eller Audi RS3 (367 hk), men då måste man också lägga till 87 600 kronor för Mercan och 124 700 kronor för Audin.

Men snart kommer Ford att erbjuda ett alternativ för den som inte nöjer sig med 350 hästkrafter. Ford vill inte behöva låta kunderna flytta fokus till exempelvis nämnda Mercedes. Vi har nämligen färska spionbilder som avslöjar att Ford är på gång med en RS500-version av nya RS-generationen. Att det inte rör sig om en vanlig Focus RS syns klart och tydligt om vi synar huven. Denna har två luftuttag som 350-hästarsversionen inte har, två luftuttag som tidigare prydde gamla RS500. Dessa är ett tecken på att någonting har hänt under huven, någonting som innebär att extra mycket varmluft alstras och därför måste släppas ut fortare än normalt.

Ford Focus RS500 2018

Det är inte mycket som avslöjar att det är RS500-versionen av Focus RS som är ute på test, men det räcker med en detalj för att vi ska kunna slå fast att det är prestandaversionen av prestandaversionen det rör sig om.

Vad kan nu nya Ford Focus RS500, som det har ryktats om en längre tid, tänkas innehålla? Exakta specifikationer har vi så klart inte, men vi misstänker att den 2,3 liter stora EcoBoost-motorn får saftigare turboladdning och lite annat smått och gott som pumpar upp effekten till 380, kanske uppemot 400 hästkrafter. Någonstans i paritet med Mercedes-AMG A 45 4Matic bör den hamna för att inte bli akterseglad av en tysk från Stuttgart. Prislappen lär också hamna i samma region som tysken medan prestandan bör ta sig förbi densamma. Den lilla Mercan gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder medan vanliga Focus RS gör samma sprint på 4,7 sekunder. RS500-varianten lär kapa några tiondelar på den tiden.

Men allt handlar inte om effekt. Focus RS500 kommer sannolikt att bjuda på små aerodynamiska förbättringar, större bromsar, styvare fjädring och sänkt vikt (uppemot 100 kilo enligt lösryckta förhandsuppgifter). Dessutom lär den sexväxlade manuella lådan få flytta på sig till förmån för en dubbelkopplingslåda utvecklad av Getrag.

Nya Ford Focus RS500 ser tyvärr inte ut att få konkurrens från Golf R 400 som var tänkt att få mellan 400 och 420 hästkrafter. Volkswagen har nämligen ställt till det för sig vilket har medfört att bland annat ”super-Golfen” strukits.

Ford Focus RS500 kommer – här är bildbeviset

Förra generationen Ford Focus RS räckte långt med sina 305 hästkrafter, men Ford ville bjuda på mer och släppte därför en vildare 350-hästarsversion kallad Focus RS500.
I dag är 350 hästkrafter vardagsmat, nya Focus RS har just den effektsiffran och dessutom med drivning på alla fyra. Den som vill ha mer effekt i samma storleksklass måste i dagsläget överge Ford och ta sikte på exempelvis Mercedes-AMG A 45 4Matic (381 hk) eller Audi RS3 (367 hk), men då måste man också lägga till 87 600 kronor för Mercan och 124 700 kronor för Audin.

Men snart kommer Ford att erbjuda ett alternativ för den som inte nöjer sig med 350 hästkrafter. Ford vill inte behöva låta kunderna flytta fokus till exempelvis nämnda Mercedes. Vi har nämligen färska spionbilder som avslöjar att Ford är på gång med en RS500-version av nya RS-generationen. Att det inte rör sig om en vanlig Focus RS syns klart och tydligt om vi synar huven. Denna har två luftuttag som 350-hästarsversionen inte har, två luftuttag som tidigare prydde gamla RS500. Dessa är ett tecken på att någonting har hänt under huven, någonting som innebär att extra mycket varmluft alstras och därför måste släppas ut fortare än normalt.

Ford Focus RS500 2018

Det är inte mycket som avslöjar att det är RS500-versionen av Focus RS som är ute på test, men det räcker med en detalj för att vi ska kunna slå fast att det är prestandaversionen av prestandaversionen det rör sig om.

Vad kan nu nya Ford Focus RS500, som det har ryktats om en längre tid, tänkas innehålla? Exakta specifikationer har vi så klart inte, men vi misstänker att den 2,3 liter stora EcoBoost-motorn får saftigare turboladdning och lite annat smått och gott som pumpar upp effekten till 380, kanske uppemot 400 hästkrafter. Någonstans i paritet med Mercedes-AMG A 45 4Matic bör den hamna för att inte bli akterseglad av en tysk från Stuttgart. Prislappen lär också hamna i samma region som tysken medan prestandan bör ta sig förbi densamma. Den lilla Mercan gör 0-100 km/h på 4,6 sekunder medan vanliga Focus RS gör samma sprint på 4,7 sekunder. RS500-varianten lär kapa några tiondelar på den tiden.

Men allt handlar inte om effekt. Focus RS500 kommer sannolikt att bjuda på små aerodynamiska förbättringar, större bromsar, styvare fjädring och sänkt vikt (uppemot 100 kilo enligt lösryckta förhandsuppgifter). Dessutom lär den sexväxlade manuella lådan få flytta på sig till förmån för en dubbelkopplingslåda utvecklad av Getrag.

Nya Ford Focus RS500 ser tyvärr inte ut att få konkurrens från Golf R 400 som var tänkt att få mellan 400 och 420 hästkrafter. Volkswagen har nämligen ställt till det för sig vilket har medfört att bland annat ”super-Golfen” strukits.