Formel E på arktiskt uppdrag

Att låta Formel 1-bilar ta sig an annat än slät asfalt är inget nytt grepp. Tidigare i år visade vi ett klipp när Max Verstappen kastade sig ut i en slalombacke i en Red Bull RB7. Flera år tidigare valde David Coulthard att ta sig an bansträckningen på den nya Formel 1-banan i Texas öken – innan den var byggd.

Nu vill inte uppstickarserien Formel E vara sämre. De har valt att köra en av de fullt elektriska bilarna som ingår i serien på Grönlands is.
Bilen körs av Lucas di Grassi, som slutade två förra säsongen i Formel E och som även har förflutet i Formel 1.

Nu är det inte bara för att få till fräcka bilder som man tagit sig till Grönland, man vill också poängtera att 2016 är det varmaste uppmätta året hittills vilket påverkar den arktiska miljön. Miljöaspekten är flitigt förekommande i marknadsföringskampanjer rörande serien.

Formel E körs normalt mitt i städer och den tredje säsongen börjar den 9 oktober i Hong Kong. Uppluckrade regler gör att fler och fler ”vanliga” biltillverkare har visat intresse för serien. Audi tar nu klivet fullt ut och nya för i år är Jaguar medan Volvo/Polestar har uttryckt att detta är den mest intressanta racingserien i dag. Även om ett svensk stall kan dröja så är landet representerat av Felix Rosenqvist kommande säsongen då han har skrivit kontrakt med Mahindra Racing.

Formel E på arktiskt uppdrag

Att låta Formel 1-bilar ta sig an annat än slät asfalt är inget nytt grepp. Tidigare i år visade vi ett klipp när Max Verstappen kastade sig ut i en slalombacke i en Red Bull RB7. Flera år tidigare valde David Coulthard att ta sig an bansträckningen på den nya Formel 1-banan i Texas öken – innan den var byggd.

Nu vill inte uppstickarserien Formel E vara sämre. De har valt att köra en av de fullt elektriska bilarna som ingår i serien på Grönlands is.
Bilen körs av Lucas di Grassi, som slutade två förra säsongen i Formel E och som även har förflutet i Formel 1.

Nu är det inte bara för att få till fräcka bilder som man tagit sig till Grönland, man vill också poängtera att 2016 är det varmaste uppmätta året hittills vilket påverkar den arktiska miljön. Miljöaspekten är flitigt förekommande i marknadsföringskampanjer rörande serien.

Formel E körs normalt mitt i städer och den tredje säsongen börjar den 9 oktober i Hong Kong. Uppluckrade regler gör att fler och fler ”vanliga” biltillverkare har visat intresse för serien. Audi tar nu klivet fullt ut och nya för i år är Jaguar medan Volvo/Polestar har uttryckt att detta är den mest intressanta racingserien i dag. Även om ett svensk stall kan dröja så är landet representerat av Felix Rosenqvist kommande säsongen då han har skrivit kontrakt med Mahindra Racing.

Formel E på arktiskt uppdrag

Att låta Formel 1-bilar ta sig an annat än slät asfalt är inget nytt grepp. Tidigare i år visade vi ett klipp när Max Verstappen kastade sig ut i en slalombacke i en Red Bull RB7. Flera år tidigare valde David Coulthard att ta sig an bansträckningen på den nya Formel 1-banan i Texas öken – innan den var byggd.

Nu vill inte uppstickarserien Formel E vara sämre. De har valt att köra en av de fullt elektriska bilarna som ingår i serien på Grönlands is.
Bilen körs av Lucas di Grassi, som slutade två förra säsongen i Formel E och som även har förflutet i Formel 1.

Nu är det inte bara för att få till fräcka bilder som man tagit sig till Grönland, man vill också poängtera att 2016 är det varmaste uppmätta året hittills vilket påverkar den arktiska miljön. Miljöaspekten är flitigt förekommande i marknadsföringskampanjer rörande serien.

Formel E körs normalt mitt i städer och den tredje säsongen börjar den 9 oktober i Hong Kong. Uppluckrade regler gör att fler och fler ”vanliga” biltillverkare har visat intresse för serien. Audi tar nu klivet fullt ut och nya för i år är Jaguar medan Volvo/Polestar har uttryckt att detta är den mest intressanta racingserien i dag. Även om ett svensk stall kan dröja så är landet representerat av Felix Rosenqvist kommande säsongen då han har skrivit kontrakt med Mahindra Racing.