Framtidens buss är en rullande tunnel

Bussen är nämligen byggd med två meter hög markfrigång, och på det sätt att hjulen befinner sig ute i vägkanten, vilket tillåter övrig trafik att köra under bussen. Med övrig trafik menar vi då övrig trafik som är lägre än två meter – lastbilar får helt enkelt välja en annan väg.

Man har tidigare gjort flera modeller av konceptet, men detta var första gången det testades i full skala, om än endast över en sträcka på 300 meter.

5

Bussen är 22 meter lång, knappt åtta meter bred och knappt fem meter hög. Den rymmer 300 personer, och ska kunna kopplas ihop med upp till tre andra likadana bussar, vilket skulle låta 1200 personer åka samtidigt. Jättebussen är dessutom eldriven, och elmotorerna kan få fordonet upp i hastigheter av 60 kilometer i timmen. Det är därmed inte det snabbaste fordonet i världen, men å andra sidan slipper den ju alla köer.

Dock finns det fortfarande problem. Framför allt det att lastbilar och andra större bilar inte får plats under bussen och även att man inte löst problemet med om bilar som befinner sig under bussen måste svänga. Här finns en video från testet.