Gå bananas runt köerna med Motochimp

Vi har all förståelse om du har tankar på annat håll än tvåhjulingar i dessa tider men en dag kommer vägarna åter ligga torra. Snön må då vara borta men bilköerna bestå. Kanske kan denna tvåhjuling vara ett alternativ?

Smått från förr


Motochimp lånar oblygt både namnidé och koncept från Hondas ”Monkey bike” som debuterade 1961 som Z50M men fick många uppföljare, inte bara av Honda själva. Dock ej eldriven.


Yamaha utamnade Honda 1973 med Chappy. Dömdes ut av många som ”tjejmoped” på grund av sin snälla design och automatlåda. Bensinmotor på 50 eller 72 kubikcentimeter.

Motochimp är kompakt som få och eldriven. En laddning av litiumjonbatteriet (som tar en timme i ett vanligt vägguttag) räcker enligt tillverkaren till sex mils körning. Chassit är byggt i aluminium och klätt i färgglad plast – rött, gult eller blått. Hela hojen mäter in på 107 centimeter på längden och 106 på höjden. Hjulbasen är 75 centimeter.

Motorn är på 350 watt (0,5 hk) vilket ger en blygsam topphastighet på 30 km/h. Hos Motochimp har nycklarna ersatts av ett fjärrstyrt system likt ”pluppen” du har på ditt jobbet. Sladdvindan är gömd under sadeln och batteriet finns i en lucka under som öppnas bakifrån.

Mycket om Motochimp handlar givetvis om livsstil och design. Pressmaterialet domineras av bilder på mopeden parkerad i studio eller citymiljö. Några klipp på fordonet i rörelse har vi ännu inte sett. Men konceptet med pyttesmå tvåhjulingar är inte nytt utan går att spåra bak till fallskärmsjägarna under andra världskriget som hade såväl pedal- som motordrivna hopfällbara tvåhjulingar till sin hjälp.

Motochimp presenterades nyligen på Shenzhen International Industrial Design Fair och kommer att inledningsvis att lanseras i Japan men ska sedan ta sig an resten av Asien och Europa med en prisbild på 2 000 dollar. Tillverkaren Vanda har sedan tidigare ett transportfordon vid namn Ant Truck i sortimentet och på skissbordet har man även en eldriven sportbil vid namn Dendrobium.

Minichimp

Gå bananas runt köerna med Motochimp

Vi har all förståelse om du har tankar på annat håll än tvåhjulingar i dessa tider men en dag kommer vägarna åter ligga torra. Snön må då vara borta men bilköerna bestå. Kanske kan denna tvåhjuling vara ett alternativ?

Smått från förr


Motochimp lånar oblygt både namnidé och koncept från Hondas ”Monkey bike” som debuterade 1961 som Z50M men fick många uppföljare, inte bara av Honda själva. Dock ej eldriven.


Yamaha utamnade Honda 1973 med Chappy. Dömdes ut av många som ”tjejmoped” på grund av sin snälla design och automatlåda. Bensinmotor på 50 eller 72 kubikcentimeter.

Motochimp är kompakt som få och eldriven. En laddning av litiumjonbatteriet (som tar en timme i ett vanligt vägguttag) räcker enligt tillverkaren till sex mils körning. Chassit är byggt i aluminium och klätt i färgglad plast – rött, gult eller blått. Hela hojen mäter in på 107 centimeter på längden och 106 på höjden. Hjulbasen är 75 centimeter.

Motorn är på 350 watt (0,5 hk) vilket ger en blygsam topphastighet på 30 km/h. Hos Motochimp har nycklarna ersatts av ett fjärrstyrt system likt ”pluppen” du har på ditt jobbet. Sladdvindan är gömd under sadeln och batteriet finns i en lucka under som öppnas bakifrån.

Mycket om Motochimp handlar givetvis om livsstil och design. Pressmaterialet domineras av bilder på mopeden parkerad i studio eller citymiljö. Några klipp på fordonet i rörelse har vi ännu inte sett. Men konceptet med pyttesmå tvåhjulingar är inte nytt utan går att spåra bak till fallskärmsjägarna under andra världskriget som hade såväl pedal- som motordrivna hopfällbara tvåhjulingar till sin hjälp.

Motochimp presenterades nyligen på Shenzhen International Industrial Design Fair och kommer att inledningsvis att lanseras i Japan men ska sedan ta sig an resten av Asien och Europa med en prisbild på 2 000 dollar. Tillverkaren Vanda har sedan tidigare ett transportfordon vid namn Ant Truck i sortimentet och på skissbordet har man även en eldriven sportbil vid namn Dendrobium.

Minichimp