Blogg

Annons

Gamla dubbdäck är farliga

2010-10-15 | Linus Pröjtz Foto: Glenn Lindberg

Nya dubbdäck ger ett grepp på is som är överlägset alla andra däcktyper, men greppet håller inte i längden visar Teknikens Världs tester.

De bästa dubbdäcken ger ett grepp på blank is som är svårslaget – en riktig säkerhetsreserv kan man säga. Men den där reserven håller sig inte fräsch i längden visar resultaten från våra tester av tre nya och tre begagnade däck. Vi ville se hur de tre olika däcktyperna dubbat, nordiska dubbfria och centraleuropeiska dubbfria presterade som begagnade – dels mot sina nya motsvarigheter och dels mot varandra. Därför lät vi de begagnade vinterdäcken rulla med i det stora vinterdäcktestet, som du kan ladda ned här. Och resultaten kunde inte ha varit tydligare. Vid testerna på is är det just det dubbade däcket som har tappat mest prestanda – så mycket att ett begagnat nordiskt dubbfritt däck fungerar minst lika bra. Testresultaten pekar på att just dubben är en färskvara i långt högre utsträckning än vad som tidigare varit känt. Men det handlar inte bara om hur själva dubben slits, utan hur infästningen i däcket håller för tidens tand och hur många dubbar som däcket tappar vid normal körning.

Det står bortom allt tvivel att det dubbade däcket åldras snabbare och tappar prestanda i högre grad än sina dubbfria alternativ.Vi tog de tre vinnarmodellerna från förra årets däcktest – tre vinnare som alla visade sig komma från Continental. Dubbade ContiWinterViking 2, nordiska dubbfria ContiVikingContact 5 och centraleuropeiska dubbfria ContiWinterContact TS830. Just dubbade ContiWinterViking 2 har nyligen ersatts av nya dubbdäcket ContiIceContact, men vi valde att köra de två däcken mot varandra ändå för verkligheten ser ur så här: båda däcken har visat sig ha likvärdigt fantastiska is- och snöprestanda som nya. Många av konkurrenterna från förra årets stora vinterdäcktest finns kvar i årets stora test och referensvärdena är lika tydliga som någonsin. Continental har inte tagit enorma kliv framåt med sitt nya dubbdäck, snarare handlar det om små nyansskillnader.
Samtidigt kan Continental vara något på spåren med sitt nya däck då det är först med att ha dubbar som är fastlimmade i sina hål. Detta skulle kunna ha stor inverkan på hur däcket uppträder som begagnat, men vi får återkomma när vi kan testa dem som årsgamla.

De tre begagnade däckuppsättningarna har rullat 1 000 mil vardera vilket motsvarar ungefär två säsongers användande för en normalbilist. Slitaget är jämnt och det har ramlat ur några dubbar längs vägen – ungefär vad som är att vänta efter att just dina däck rullat en vintersäsong. Vid en första anblick märks att många av de skarpa kanterna i däckets mönster, som kännetecknar ett nytt däck, har rundats av. Runt dubbarna syns också ett slitage, kanterna runt dubbhålet är naggade här och där. Slitaget ser precis likadant ut hos de dubbfria alternativen och mönsterdjupen för de tre däcken ser du i tabellen.
Bromsprestanda på is är ett testmoment där de bästa dubbdäcken alltid klarar lite bättre än sina dubbfria syskon. Det nya dubbade däcket är bäst, 11 procent bättre än det nordiska dubbfria och hela 28 procent bättre än det centraleuropeiska dubbfria. Som referens kan vi säga att skillnaden mellan nytt dubbat och nytt nordiskt dubbfritt från Continental vid 2009 års tester var just 11 procent.
En tydlig fördel med dubbat, men för de begagnade däcken blir det annorlunda. Det dubbade däcket presterar plötsligt sämre än det nordiska dubbfria och har tappat nästan en femtedel av sin bromskapacitet. Det nordiska dubbfria har tappat sju procent och det centraleuropeiska är bara marginellt sämre än sin nya motsvarighet.

När vi testar vägegenskaper på den isbelagda testbanan växer skillnaderna igen…När vi testar bromsprestanda på snöunderlag, där dubben inte spelar samma roll, följer resultaten ett annat mönster. Här är det däckets mönster som gör jobbet – de dubbade och nordiska dubbfria presterar likvärdigt då de tappar extremt lite av sin kapacitet som begagnade. Detta gäller även det centraleuropeiska.

När vi testar vägegenskaper på den isbelagda testbanan växer skillnaderna igen och det är tydligt att det dubbade däcket har tappat sin skärpa. Där det begagnade nordiska dubbfria nästan presterar lika bra som sin nya kusin så förlorar det begagnade dubbade däcket mycket av sin kapacitet. Upplevelsen mellan nytt och begagnat är som natt och dag – från säkert, snabbt och förutsägbart till sladdbenäget, svårhanterat och klart långsammare. Det begagnade nordiska dubbfria är bättre än det begagnade dubbade. Dels i känslan som förmedlas och dels i de varvtider som däcket presterar. Samtidigt presterar det begagnade dubbade och begagnade centraleuropeiska på nästan samma nivå. Skillnaden dem emellan är försumbar och detta understryker vårt konstaterande – dubben är en färskvara.
På snöbanan upprepas resultaten från bromsproverna, skillnaderna i prestanda mellan nytt och begagnat är små. Det centraleuropeiska tappar mest med sina fem procent, det dubbade fyra procent och det nordiska dubbfria bara en procent. Det står därmed bortom allt tvivel att det dubbade däcket åldras snabbare och tappar prestanda i högre grad än sina dubbfria alternativ.

Relaterade inlägg

Många underskattar kostnaden att äga en bil

Många underskattar kostnaden att äga en bil

Ny undersökningar visar: Många som köper bil vet inte vad den kostar att äga över tid. Det visar en ny Sifo-undersökning från KVD Bilpriser, som jämfört ägandekostnaden för olika modeller och vad svenska folket tror att det kostar att äga en bil. Enligt undersökningen tror de flesta att en tre år gammal begagnad bil kostar […]

2017-09-25
Trendbrott: nu backar försäljningen av begagnade bilar

Trendbrott: nu backar försäljningen av begagnade bilar

För första gången på fem år minskar nu försäljningen av begagnade bilar. Under andra kvartalet 2017 tappade försäljningen med 1,5 procent, jämfört med året innan. Bakom tappet står en minskad försäljning av bilar från privatpersoner. Det visar ny statistik från KVD Bilpriser. Under andra kvartalet 2017 såldes 307 125 begagnade bilar vilket är en minskning […]

2017-09-07
Köpa begagnad hyrbil – fördelar och nackdelar

Köpa begagnad hyrbil – fördelar och nackdelar

Trots lägre pris ryggar många undan inför tanken att köpa en begagnad hyrbil. Vem vill ha en bil som körts av fler personer än man kan räkna? Men är många personer bak ratten automatiskt lika med en sämre skött och mer sliten bil? Drömbilen för billigare än i dina drömmar Föreställ dig en bil av […]

2017-09-04
Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Under 2016 sattes ett nytt försäljningsrekord av begagnade bilar. Totalt såldes 1 177 644 bilar – en ökning på 12 066 bilar jämfört med året innan. Samtidigt har försäljningstillväxten för 2016 mattats av och en negativ försäljningstrend gick att skönja under sista kvartalet. I hela sex län minskade försäljningen under 2016. Försäljningen av begagnade bilar […]

2017-01-12
Vem ersätter Nico Rosberg?

Vem ersätter Nico Rosberg?

Janne Blomqvist går igenom förutsättningarna inför den förarplats hos Mercedes som ska fyllas efter Nico Rosbergs plötsliga avhopp.

2016-12-05
Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Stora mängder mail utgör ny bevisning mot åtalade personer i gamla Saab Automobile.

2016-12-03

Annons

Stäng