Google-bilen – en bubbla

Sedan 2010 har internetjätten Google utvecklat en självkörande bil, utan vare sig pedaler eller ratt. Nu går det uppmärksammade projektet på tomgång. Dels för att profilen som en utmanare till bilindustrin har naggats i kanten, dels för att steget till att bygga ett fordon visat sig vara övermäktigt men även på grund av krångliga regler rörande självkörande bilar.

Nyligen lämnade den tekniskt ansvarige, Chris Urmson, skeppet. Antagligen för att ett allt för djupt samarbete med Hyundai har inletts. Andra källor menar att han har fått bra erbjudande från Apple (som också jobbar med en bil) eller en traditionell biltillverkare. Att nu Google även har gjort en affär med Fiat-Chrysler-koncernen, FCA, förstärker inte direkt företagets oberoende aura. Det mesta pekar på att Google kommer att agera som utvecklare åt de befintliga biltillverkarna i stället för att utmana dem.

Google-bil

Google-bil

Trots att projektet har hållit på så länge är man inte i närheten av de testkilometer som andra tillverkare betar av. Steget från ”ingenting” till att bygga en självkörande bil har helt enkelt varit för stort, erkänner företaget. Man kan dessutom inte förlita sig på kartorna på Google Maps, som det är lätt att tro. Den datan är allt för grovmaskig.
En annan käpp i hjulet är reglerna rörande självkörande bilar. Bara fyra stater i USA godkänner framförande av sådana fordon på allmänna vägar. Kalifornien, där Google är baserade, är inte en av dem. Google har hoppats på lättade regler men det närmaste man har kommit är en diskussion om två körkort: ett för att köra bil och ett för att inte göra det.

Google-projektet fortgår emellertid och med de 100 nya bilarna från Fiat-Chrysler har testflottan fördubblats. Bilarna är av modellen Chrysler Pacifica, en bil med helt normala drag och inte något som ser ut som en bubbla.

Google-bilen – en bubbla

Sedan 2010 har internetjätten Google utvecklat en självkörande bil, utan vare sig pedaler eller ratt. Nu går det uppmärksammade projektet på tomgång. Dels för att profilen som en utmanare till bilindustrin har naggats i kanten, dels för att steget till att bygga ett fordon visat sig vara övermäktigt men även på grund av krångliga regler rörande självkörande bilar.

Nyligen lämnade den tekniskt ansvarige, Chris Urmson, skeppet. Antagligen för att ett allt för djupt samarbete med Hyundai har inletts. Andra källor menar att han har fått bra erbjudande från Apple (som också jobbar med en bil) eller en traditionell biltillverkare. Att nu Google även har gjort en affär med Fiat-Chrysler-koncernen, FCA, förstärker inte direkt företagets oberoende aura. Det mesta pekar på att Google kommer att agera som utvecklare åt de befintliga biltillverkarna i stället för att utmana dem.

Google-bil

Google-bil

Trots att projektet har hållit på så länge är man inte i närheten av de testkilometer som andra tillverkare betar av. Steget från ”ingenting” till att bygga en självkörande bil har helt enkelt varit för stort, erkänner företaget. Man kan dessutom inte förlita sig på kartorna på Google Maps, som det är lätt att tro. Den datan är allt för grovmaskig.
En annan käpp i hjulet är reglerna rörande självkörande bilar. Bara fyra stater i USA godkänner framförande av sådana fordon på allmänna vägar. Kalifornien, där Google är baserade, är inte en av dem. Google har hoppats på lättade regler men det närmaste man har kommit är en diskussion om två körkort: ett för att köra bil och ett för att inte göra det.

Google-projektet fortgår emellertid och med de 100 nya bilarna från Fiat-Chrysler har testflottan fördubblats. Bilarna är av modellen Chrysler Pacifica, en bil med helt normala drag och inte något som ser ut som en bubbla.