Google bygger Android-baserat infotainmentsystem

Google har i dag Android Auto som fungerar som ett kommunikationsgränssnitt mellan smarta mobiler och bilars infotainmentsystem. Med Android Auto, som finns i flertalet olika bilar i dag, bland annat Volvo och Volkswagen, kan man styra mobiltelefonens funktioner direkt via bilens pekskärm. Men systemet har sina begränsningar då man är bunden till endast några av telefonens funktioner, bland annat kartnavigation, musikuppspelning, samtals- och sms-funktioner.
Android Auto visades för första gången upp på Google I/O-konferensen förra året.

På årets Google I/O, som hålls i slutet av maj, ska Google visa upp det senaste för bilen. De ska nämligen visa upp Android M, nya versionen som ersätter dagens Lollipop (rent versionsmässigt handlar det om Android 6.0). Denna nya version ska vara så pass anpassad och modifierad att det kan tryckas in i bilars infotainmentsystem redan från grunden. På så vis kan allt styras via Android, inte bara kartor, musik och uppringning, utan även bilens inställningar, exempelvis luftkonditionering, radio och mycket mer.

Det ska bli spännande att se hur Google har tänkt sig detta med tanke på komplexiteten i biltillverkarnas infotainmentsystem. Att styra en bils luftkonditionering är inte direkt avancerat, men att hålla koll på alla parametrar och all data som kommer bland annat från bilens databox, och även anpassa dessa (i de bilar man kan göra det), är en väldigt rörig uppgift om det inte finns en standard som alla biltillverkare följer. I dag finns det sannolikt ingen sådan standard. Alternativet är i så fall att varje biltillverkare till stor del måste anpassa sin version av Android för att fungera med just sitt system, ungefär som mobiltelefontillverkarna anpassar varje Android-version till telefonerna. Och det vet vi att det inte alltid blir rätt, och framför allt tar det lång tid att få uppdateringar, om man inte sitter på Googles egna telefoner.