Grattis Ford Fiesta som fyller 40 år!

Ford var egentligen väldigt sena med att ta sig in i den lilla småbilsklass som tog Europa med storm under framför allt 1970-talet. Mini kan man säga var först ut redan 1959, även om Citroën 2CV var ytterligare tio år tidigare. Renault följde med modellen 4 (Laban) under 1961 och årtiondet därefter poppade de europeiska småbilarna upp som svampar ur jorden. 1971 kom Fiat 127, 1972 kom både Renault 5, efterträdaren till 4, och Peugeot 104. 1974 kom Audi 50 som året senare, 1975, blev Volkswagen Polo och först 1976 kom Fiesta, småbilen som i år fyller 40 år.

Utvecklingen av Fiesta påbörjades redan 1969. Det tog alltså hela sju år innan den slutliga produkten stod färdig. Trots att åren rann iväg kvickt visade sig modellen bli en riktig lyckoträff för Ford. De satte upp höga mål med en produktionstakt om en halv miljon bilar årligen i de fyra fabrikerna – en i Storbritannien, en i Spanien och två i Västtyskland. Knappt tre år efter lanseringen, närmare bestämt den 9 januari 1979, rullade Fiesta nummer en miljon av produktionsbandet i Köln-fabriken. På merparten av bilarna stod det 1,1 på bakluckan vilket symboliserade motorns cylindervolym. De flesta bilarna hade alltså den gamla Kent-motorn under huven, en maskin som i grunden var utvecklad under 1950-talet till den tidigare så populära Ford Anglia. Intressant är att denna motor uppgavs förbruka 0,48 liter per mil, en siffra som i dag skulle stå sig väldigt bra. Dock i en bil som vägde 750-800 kilo, det ska påpekas.

Ford Fiesta nummer 1 000 000 den 9 januari 1979

Titta så glada, eller inte, fabriksarbetarna hos Ford i Köln är när de just avslutat arbetet med Fiesta nummer en miljon den 9 januari 1979.

I andra änden av motorpaletten fanns sedan 1981 en prestandaversion kallad Fiesta XR2. Med en 1,6-liters bensinare på hela 84 hästkrafter (de andra motoralternativen hade mellan 40 och 66 hästkrafter) blev Fiesta en snabb liten krabat som gjorde 0-100 km/h på 10,1 sekunder, mer än dubbelt så snabbt än de 21,5 sekunder som 1,0-litersmotorn behövde för att nå 100 km/h.

Ford Fiesta 1976 med Teknikens Värld

Teknikens Värld synar Fords nya småbil Fiesta som i ett senare test, Teknikens Värld nummer 1/1978, utsågs till bästa köp i konkurrens med många andra namnkunniga bilar i klassen.

Första generationen Fiesta avlöstes under 1983 av Fiesta Mark II, det vill säga generation två och årsmodell 1984. Egentligen var andra generationen ingen ny generation i termens rätta bemärkelse då Mark II delade många komponenter med sina föregångare, men Ford ville bestämt kalla den för en ny generation. Exempelvis var de identiska till längden, 356,5 centimeter långa, och den lastgamla Kent-motorn fanns kvar. En av de stora nyheterna med andra generationen var dieselmotorns intåg. Ford hämtade en 1,6-liters dieseldriven maskin från storebror Escort.

1989 Ford Fiesta 5-dörrars

De två första generationerna ser man i princip aldrig på vägarna längre. Generation tre, som vi ser på bilden här, kan man kanske, kanske få se… om man har tur och om jorden är platt.

Det var först med tredje generationen, som kom 1989, som man på allvar kunde snacka om en ny generation. Den grundades på en helt ny plattform och det var då världen för första gången fick se Fiesta med fem dörrar (hade bara funnits med tre tidigare).

Därefter har det rullat på. Generation efter generation har avlöst varandra och just nu är Fiesta inne på sin sjätte generation. Vissa hävdar att nuvarande är sjunde generationen men vi, liksom många andra, anser att det ansiktslyft som kom 1999 till generation fyra (1995) är just ett ansiktslyft, inte en ny generation. Visst blev nyllet rejält ommöblerat till det bättre då åren 1995 till och med 1999 bjöd på en Fiesta som såg ut som en sorgsen hundvalp.

1995 Ford Fiesta 3-dörrars

Generation fyra, som kom 1995, är den till utseendet klart tråkigaste Fiestan, men den blev lite snyggare när den uppdaterades 1999.

Nuvarande generation presenterades under 2008 som årsmodell 2009 och är, precis som förr, en världsbil som säljs över stora delar av världen och som tillverkas på en mängd olika ställen i alla världsdelar förutom Afrika och Australien.
Inför modell 2013 uppdaterades nuvarande generation som nu är i sluttampen av sitt liv. En helt ny Fiesta är under utveckling och presenteras sannolikt under slutet av innevarande år. För bara ett par dagar sedan kunde vi visa er de första bilderna på nya generationen, bilder som togs när Fiesta Mark VII låg på höghöjdsträning i Alperna.

Missa inte det stora bildgalleriet ett ögonkast längre ned där du får ta del av alla generationer Fiesta från alla möjliga och omöjliga vinklar samt en rad olika spännande specialversioner utöver XR2-modellerna.

Grattis Ford Fiesta som alltså fyller 40 år i år och börjar närma sig 20 miljoner tillverkade exemplar. Vi hoppas vi ses även de kommande 40 åren.