Halka ledde till trafikkaos… i Umeå

För några veckor sedan slog Kung Bore till med ett rejält snöoväder över stora delar av landet. Stockholm undgick inte den så kallade snökanonen och det kom uppemot en halvmeter snö på mycket kort tid. Halkbekämpningen fallerade och bilister och andra trafikanter fick svårt att ta sig från A till B. Många fastnade också med sina fordon i snöyran. En del av dem fortfarande med sommardäck på bilen. Den kommunala trafiken fick också stora problem och stod mer eller mindre stilla när det snöade som värst.

När media, inte minst vi här på teknikensvarld.se, skrev om trafikkaoset i Stockholm svämmade kommentarsfälten, även på vår Facebook-sida, över med kommentarer som menade att minsta lilla vinter ställer till problem för stockholmarna som dessutom inte kan köra bil. Inte sällan dök det upp kommentarer som hänvisade till hur bra det fungerar i Norrland. Men fungerar det verkligen så bra utanför Stockholms kommungräns?

Under söndagen drabbades bland annat Umeå av ishalka då våta vägbanor under eftermiddagen frös till. Polisen talade i riksradion om kaos med bland annat åtta rapporterade avåkningar under en halvtimme och Umeås lokaltrafik ställde in trafiken på samtliga linjer. Polisen uppmanade Umeåborna att inte ge sig ut i trafiken om det inte är absolut nödvändigt, samma typ av uppmaning som brukar höras i exempelvis landets huvudstad.
Senare samma dag återupptogs Umeås lokaltrafik men med förseningar.

Vad kan vi lära oss av detta? Sverige är ett avlångt land med olika förutsättningar men när det väl kommer till kritan, inte minst när det handlar om vädret, kan vi alla trilla dit. Väderomväxlingar kan slå till som en blixt från klar himmel och oavsett om det är i Malmö, Stockholm eller Umeå så kan bilister och lokaltrafik bli tagna på sängen.

Bilden ovan är inte från Umeå.