Har nya Renault Mégane vad som krävs?

Men 2016 ser vi förmodligen en annorlunda rangordning. Golf kommer att minska men är ändå ohotad etta även 2016. Det är inte bara dieselskandalen som trycker ned Golf. Nya modeller som Astra och Mégane lockar alltid en viss typ av kunder som inte attraheras av den nya tekniken. Opel satsar hårt 2016 på att standardutrusta sina modeller i Europa med uppkoppling till Internet. Nya Opel Astra kommer därför sannolikt att bli ny tvåa, med en förväntad försäljningsvolym om 300 000 bilar i Europa.

Sedan kommer Ford Focus som nyligen fick en ansiktslyftning. Skoda Octavia lär hålla ställningarna men blir kundresponsen positiv lär Renault Mégane köra om både Seat Leon och Peugeot 308 och trycka in sig på en femte plats i statistiken.

LÄS OCKSÅ: Vi kör nya Mégane

Totalt sett förväntar sig bilanalytiker att segmentet för halvkombi/kombi/sedan-modeller i kompaktklassen – C-segmentet kallat men i folkmun benämnt golfklassen – kommer att fortsätta minska som det har gjort de senaste tio åren. Då såldes fyra miljoner kompaktbilar i Europa, i dag har volymen backat en miljon bilar. De som har tagit över är framför allt crossovers och kompakta suvar.

I topp 10-listan nedan ser vi hur hård kamp det råder om topplatserna i den europeiska försäljningsstatistiken. Siffrorna, som kommer från JATO, avser årets tre första kvartal (jan-sep 2015) och förändringen jämfört med samma period under 2014.

ModellAntal såldaFörändring (%)
Volkswagen Golf408 726+3,3
Ford Focus247 529+1,9
Skoda Octavia163 708+8,0
Peugeot 308150 499+31,0
Opel Astra148 340+5,5
Seat Leon108 365+6,7
Renault Mégane96 714-0,9
Toyota Auris93 750-3,6
Volkswagen Golf Sportsvan82 201+162,0
Hyundai i3062 032-3,4