Henrik Fisker släpper elbil med 64 mils räckvidd

53-årige bildesignern och företagaren Henrik Fisker ger inte upp bilbranschen. Dansken var en gång i tiden en framgångsrik bildesigner hos BMW och därefter hos Aston Martin där han skapade hyllade modeller som BMW Z8, Aston Martin V8 Vantage och Aston Martin DB9 (han har på senare tid också ritat den omtalade Galpin-Fisker Mustang Rocket). Efter ett par år under annat namn grundande han 2007 Fisker Automotive som lanserade lyxhybriden Karma under 2011, en modell som tillverkades i finska Nystad.
Efter en rad motgångar hamnade företaget i obestånd och konkursen var ett faktum. Efter lång tid med stillastående produktion köpte kinesiska Wanxiang upp vad som fanns kvar av Fisker Automotive och ändrade namn till Karma Automotive. Modellen Karma förbättrades och så sent som för en månad sedan presenterades efterföljaren Karma Revero.

Motgångarna har inte fått Henrik Fisker att vilja lämna bilbranschen. Nu berättar han att han har startat upp ett nytt bolag vid namn Fisker Inc och att vi under andra halvan av 2017 kommer att få se det nya företagets första skapelse – en premiuminriktad elbil som enligt Henrik Fisker ska ses som en spirituell efterträdare till Fisker Karma.

Dansken säger att den nya elbilen kommer att erbjuda över 64 mils räckvidd och att batterierna som används ska vara branschledande. Batterierna utvecklas av Fiskers andra företag, Fisker Nanotech, som även det har sitt huvudsäte i Kalifornien. Det branschledande med batterierna ska bland annat vara att de har en livslängd som är tänkt att hålla bilens liv ut.

– Tekniken (i batterierna) utgår från flera UCLA-professorer som har arbetat med energilagring. Vi har redan utvecklat prototyper som du inte kommer att se någon annanstans, säger Jack Kavanaugh som är vd för Fisker Nanotech (Henrik Fisker är ordförande och vd för Fisker Inc).

Utan att avslöja för mycket berättar han att batterierna kommer att innehålla en del litium, men att de inte är konventionella litiumjonbatterier som i exempelvis Tesla Model S.
Framtidsvisionen är att så småningom sälja den nya batteritekniken till befintliga biltillverkare.

Henrik Fisker vill inte avslöja bilens utseende utan att vi måste vänta till mitten av nästa år då de första bilderna presenteras.

– Den kommer definitivt att vara någonting som, när du ser den, ser totalt annorlunda ut, säger han till Bloomberg News.

Henrik Fisker släpper elbil med 64 mils räckvidd

53-årige bildesignern och företagaren Henrik Fisker ger inte upp bilbranschen. Dansken var en gång i tiden en framgångsrik bildesigner hos BMW och därefter hos Aston Martin där han skapade hyllade modeller som BMW Z8, Aston Martin V8 Vantage och Aston Martin DB9 (han har på senare tid också ritat den omtalade Galpin-Fisker Mustang Rocket). Efter ett par år under annat namn grundande han 2007 Fisker Automotive som lanserade lyxhybriden Karma under 2011, en modell som tillverkades i finska Nystad.
Efter en rad motgångar hamnade företaget i obestånd och konkursen var ett faktum. Efter lång tid med stillastående produktion köpte kinesiska Wanxiang upp vad som fanns kvar av Fisker Automotive och ändrade namn till Karma Automotive. Modellen Karma förbättrades och så sent som för en månad sedan presenterades efterföljaren Karma Revero.

Motgångarna har inte fått Henrik Fisker att vilja lämna bilbranschen. Nu berättar han att han har startat upp ett nytt bolag vid namn Fisker Inc och att vi under andra halvan av 2017 kommer att få se det nya företagets första skapelse – en premiuminriktad elbil som enligt Henrik Fisker ska ses som en spirituell efterträdare till Fisker Karma.

Dansken säger att den nya elbilen kommer att erbjuda över 64 mils räckvidd och att batterierna som används ska vara branschledande. Batterierna utvecklas av Fiskers andra företag, Fisker Nanotech, som även det har sitt huvudsäte i Kalifornien. Det branschledande med batterierna ska bland annat vara att de har en livslängd som är tänkt att hålla bilens liv ut.

– Tekniken (i batterierna) utgår från flera UCLA-professorer som har arbetat med energilagring. Vi har redan utvecklat prototyper som du inte kommer att se någon annanstans, säger Jack Kavanaugh som är vd för Fisker Nanotech (Henrik Fisker är ordförande och vd för Fisker Inc).

Utan att avslöja för mycket berättar han att batterierna kommer att innehålla en del litium, men att de inte är konventionella litiumjonbatterier som i exempelvis Tesla Model S.
Framtidsvisionen är att så småningom sälja den nya batteritekniken till befintliga biltillverkare.

Henrik Fisker vill inte avslöja bilens utseende utan att vi måste vänta till mitten av nästa år då de första bilderna presenteras.

– Den kommer definitivt att vara någonting som, när du ser den, ser totalt annorlunda ut, säger han till Bloomberg News.