Högre fart räddar liv

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, presenterade nyligen en utvärdering av hur de förändrade hastighetsgränserna, merparten sänkningar, i Sverige har påverkat olycksstatistiken. Enligt deras uträkningar har antalet omkomna i trafiken minskat med ungefär 17 personer per år sedan de nya hastighetsgränserna trädde i kraft för några år sedan. Enbart på vägar som fått hastigheten sänkt från 90 till 80 km/h räddas årligen 14 liv.

Men detta är fel enligt en amerikansk forskare, Stephen Boyles som är biträdande professor i transportteknik vid University of Texas i Austin.
Han skriver att faran ligger i de olika typerna av förare, de som kör för fort och de som försöker hålla sig inom hastighetsbegränsningarna. Differenserna blir för stora och skapar en osäkerhet och en aggressivitet som båda utgör en fara på var sitt håll.
I stället förespråkar han högre hastighetsgränser som merparten håller sig inom, det skulle skapa mindre skillnader mellan bilisterna och därmed sänka riskerna.

Han skriver vidare att forskning visar att hastighetsgränser har liten påverkan på hur fort förare faktiskt kör, trots en rad olika trick för få förarna att bättre uppmärksamma satta hastigheter. Sänkta hastighetsgränser eller andra förändringar för att få fordonsförarna att sänka farten fungerar oftast bara under några få veckor, tills nyhetens behag har lagt sig.

Stephen Boyles anser att dagens vägar är säkra och designade för högre hastigheter, därmed borde hastighetsbegränsningarna också vara högre än vad de är. Hans förslag, med stöd från forskning på området, är att korrekt hastighetsbegränsning på en vägsträcka är när 85 procent av fordonen håller sig inom fastställd hastighet. Endast var sjunde bil skulle i så fall köra fortare än hastighetsbestämmelserna. Fler än så och hastighetsbegränsningen på vägsträckan måste höjas för att få fler förare att hålla samma hastighet och därmed göra körningen säkrare, vilket i förlängningen skulle reducera antalet olyckor, antalet skadade och antalet omkomna.

Han tar Texas State Highway 130 mellan Seguin och Mustang Ridge som exempel. Där är hastighetsbegränsningen 137 km/h (85 mph), vilket är högst i hela USA. Denna väg ger enligt Stephen Boyles förarna möjlighet att välja en säker och bekväm hastighet inom ett brett spann.