Honda återkallar miljontals bilar för att byta till svenskt

Japanska underleverantören Takata har det tufft. Deras krockkuddar har fått ett uselt rykte efter att många olika biltillverkare har tvingats återkalla 36 miljoner bilar sedan 2008. Så sent som i onsdags gick Nissan och Toyota ut med informationen att de återkallar 1,5 respektive fem miljoner bilar på grund av säkerhetsriskerna med krockkuddarna.
Dagen efter, i torsdags, meddelade Honda, Japans tredje största biltillverkaren efter just Toyota och Nissan, att man väljer att återkalla 4,8 miljoner bilar världen över på grund av samma fel med krockkuddarna. En brist vid monteringen tillåter fukt att tränga in i konstruktionen vilken kan utlösa krockkuddarna så att skarpt splitter kan spridas på ett farligt vis i kupéutrymmet. Sex personer har hittills dött av de undermåliga krockkuddarna, alla i Honda-bilar.

Honda säger att de redan har börjat skicka ut brev till berörda bilägare, bland annat i Europa och även i Sverige. Åtgärden är kostnadsfri och man ersätter, i förebyggande syfte, befintlig krockkudde. Ersättningskrockkuddarna kommer från svenska Autoliv och japanska Daicel, men också från Takata.

Toyota-ägda Daihatsu gick också ut med information under torsdagen att de återkallar bilar på grund av Takatas krockkuddar. I Daihatsus fall rör det sig om 260 000 bilar.

Takata, som riskerar enorma skadeståndskrav i USA (där alla dödsolyckorna har inträffat), säger att de inte kan utesluta fler återkallelser än de tiotals miljoner som redan har genomförts.

Läs mer om ”Takata-gate” via länkarna nedan.