Honda Civic Type R – tre snabba från provkörningen

Honda Civic Type R WedbergHej Erik, vilken ring är du på?
– Jag är på Slovakia Ring utanför Bratislava. Här har det körts WTCC-tävlingar sedan 2012 och det är en annorlunda bana. Hela 5,9 km lång och många blinda kurvor med dubbla apex – knepigt, minst sagt.

Hur klarar sig Hondan där?
– Mycket bra. Nya Honda Civic Type R har satt nytt rekord för framhjulsdrivna bilar på Nürburgring med en tid på 7 minuter och 50 sekunder men den klarar sig bra på den här banan också. Mest imponerar greppet. 310 hästkrafter är sanslöst mycket för en lätt och framhjulsdriven bil. Framhjulen borde krafsa förgäves efter grepp men det är tvärtom. Honda har helt lyckats bygga bort torque steer-reaktioner i ratten och man kan gå på väldigt tidigt med gasen i utgången av kurvorna. Den har dessutom flera roliga, tekniska nyheter, bland annat en liten turbo och adaptiv fjädring.

Vill du ha en?
– Om jag slipper titta på den utvändigt så, gärna. Priset är inte helt fel. Instegspriset i Sverige blir 319 900 kronor. För 30 000 kronor extra får man GT-paketet som innehåller säkerhetssystem och navigation med mera. Omkring 90 procent av de 70 svenskar som redan har köpt nya Type R har valt det.

Hela provkörningen av nya Honda Civic Type R kan du läsa i Teknikens Värld nummer 15/2015. För att försäkra dig om att du får tag på ditt exemplar av tidningen bör du spana in detta erbjudande som vi har till dig.

Honda Civic Type R – tre snabba från provkörningen

Honda Civic Type R WedbergHej Erik, vilken ring är du på?
– Jag är på Slovakia Ring utanför Bratislava. Här har det körts WTCC-tävlingar sedan 2012 och det är en annorlunda bana. Hela 5,9 km lång och många blinda kurvor med dubbla apex – knepigt, minst sagt.

Hur klarar sig Hondan där?
– Mycket bra. Nya Honda Civic Type R har satt nytt rekord för framhjulsdrivna bilar på Nürburgring med en tid på 7 minuter och 50 sekunder men den klarar sig bra på den här banan också. Mest imponerar greppet. 310 hästkrafter är sanslöst mycket för en lätt och framhjulsdriven bil. Framhjulen borde krafsa förgäves efter grepp men det är tvärtom. Honda har helt lyckats bygga bort torque steer-reaktioner i ratten och man kan gå på väldigt tidigt med gasen i utgången av kurvorna. Den har dessutom flera roliga, tekniska nyheter, bland annat en liten turbo och adaptiv fjädring.

Vill du ha en?
– Om jag slipper titta på den utvändigt så, gärna. Priset är inte helt fel. Instegspriset i Sverige blir 319 900 kronor. För 30 000 kronor extra får man GT-paketet som innehåller säkerhetssystem och navigation med mera. Omkring 90 procent av de 70 svenskar som redan har köpt nya Type R har valt det.

Hela provkörningen av nya Honda Civic Type R kan du läsa i Teknikens Värld nummer 15/2015. För att försäkra dig om att du får tag på ditt exemplar av tidningen bör du spana in detta erbjudande som vi har till dig.