Honda på gång med 11-växlad trippelkopplingslåda

För några år sedan sa växellådsjätten ZF att nio växlar, där går gränsen. Fler än så ska helt enkelt inte vara nödvändigt. Så sent som i fjol höll biltillverkaren Mercedes med ZF. Efter att ha analyserat 81 miljarder olika växellådskonstruktioner löd analysresultatet; nio växlar är det optimala.

Honda verkar ha haft gott om vax i öronen när ZF och Mercedes gjorde sina uttalandet, för nu kommer det uppgifter via japansk media att Honda har sökt patent på en växellåda med elva växlar och tre kopplingar. Enligt den dokumentation som kom in till det japanska patentverket den 27 maj i år heter konstruktionens upphovsman Izumi Masao.

I ansökan, som inte längre än publik, ska det ha stått att fördelen med en tredje koppling är eliminerad vridmomentsförlust som dubbelkopplingslådor sägs lida av. Grejen med dubbelkopplingslådor har annars varit att just eliminera den vridmomentsförlust som automatlådor med momentomvandlare lider av.

Honda är dock inte först med att vilja introducera elva växlar. Ford, som redan har en tioväxlad automatlåda, har sökt patent för en elvaväxlad dito.