Hur många bilar i STCC med nytt reglemente?

Kritik har riktats mot det nuvarande reglementet, att det inte lockar tillräckligt många startande med 10 bilar på startlinjen i år.

Om mästerskapet byter redan nästa år, hur många team är då redo att tävla med TCR-bilar, som även går under namnet FIA TCN2?

Pepe-Oriola-Seat-Leon-Racer115-1024x683
SEAT Dealer Team PWR Racing

Att PWR Racing står på startlinjen nästa år om TCR införs är ingen skräll. Teamägarna Peter Wallenberg och Daniel Haglöf bytte till SEAT i förberedelse för TCR och SEAT Sport har hjälpt teamet där motorsport-chefen Jaime Puig håller en nyckelroll för hela programmet, då Sverige är en nyckelmarknad för det spanska märket.

Teamet har redan beställt en SEAT León TCR för att testa och utvärdera inför ett regelbyte där de har anställt tidigare STCC-mästaren Johan Kristoffersson som tävlar med Emma Kimiläinen och Haglöf.

tcrford_16041101
Brovallen Design

Teamet bytte till Ford inför årets säsong, en tillverkare som inte haft en aktiv roll i STCC under senare år. Teamet har angett att det finns en färdig lösning för TCR med Ford Focus ST TCR, en modell som utvecklas av Hong Kong-teamet FRD Sport. Dock är det oklart om bilen hinner bli redo för masstillverkning redan nästa år.

peugeot_16031501
Flash Engineering

Jan ”Flash” Nilssons team är tillbaka på startuppställningen i år och tävlar med Saab 9-3:or. Teamet har visat positivt intresse till TCR-konceptet och ”Flash” driver en Peugeot-återförsäljare i Karlstad som gör kopplingen till det franska bilmärket ett attraktivt alternativ. Peugeot 308 Racing Cup har precis lanserats för TCR-bruk, men det går även rykten om teamet kopplat till Nissan, en tillverkare som dock inte har en TCR-bil redo ännu.

alfatcr
Dacia Dealer Team/MA:GP

Mattias Anderssons Dacia-team har imponerat i STCC och ofta varit det team som varit närmst mästarna Volvo.

Dessvärre finns det ingen Dacia-modell som passar till TCR-reglementet. Dock har Renault, som äger Dacia, Mégane Sport-modellen som passar till TCR, men någon produktion för tävlingsbruk är ännu ej planerad.

Andersson har tidigare kopplingar med Alfa Romeo efter många säsonger i STCC och Giuiletta-modellen finns i TCR-utförande, dock hittills bara med en bil tillgänglig i TCR International Series.

Volvotw007-1024x683
Polestar Cyan Racing/WestCoast Racing

Kontroversiellt nog skulle ett byte till TCR nästa år innebära att Volvo-teamet försvinner från STCC för första gången sedan 2012.

Alexander Murdzevski Schedvin, chef för motorsport hos Polestar, har tydligt sagt att det inte kommer att byggas någon TCR-Volvo inom den närmsta framtiden.

Del av Volvo-teamet idag är WestCoast Racing som driver STCC-satsningen då Cyan Racing fokuserar på WTCC. Ett byte till TCR kan innebära att WestCoast Racing, som driver Honda-bilar i TCR International Series, kan byta till Honda i STCC.

Andra team?

Lundin har sagt att det finns tre eller fyra team som idag inte tävlar och väntar på att börja tävla med det nya reglementet.

Inga detaljer har släppts ännu kring dessa team och hittills är det bara rykten och spekulationer. Tidigare STCC-team som kan göra comeback inkluderar:

Nika Racing

Nicklas Karlssons team har haft det tuff sedan 2013 och har bara kört utvalda WTCC-tävlingar 2014 och 2015. I år har de ännu inte lyckats göra WTCC-premiär på grund av ekonomiska problem med, enligt teamet, föraren John Bryant-Meisners sponsorer.

De har även bytt från Honda till Chevrolet i år på grund av ”planerad utveckling av teamet i andra klasser och mästerskap där GM har ett intresse”. Den enda bilen som just nu finns tillgänglig för TCR från GM är Opel Astra som byggs av Opels OPC-avdelning och ska göra debut senare i år.

Kristoffersson Motorsport

Teamet lämnade STCC efter bytet från S2000 till Solution F inför säsongen 2013 och har sedan dess fokuserat sin satsning på VM i rallycross där de tävlar med Volkswagen som har Golf-modellen tillgänglig för TCR. Johan Kristoffersson, son till teamägaren Tommy Kristoffersson, tävlar för SEAT-teamet PWR Racing i STCC, något som skulle kunna göra det svårt för VAG-importören att stödja två team i samma mästerskap.

STCC / RallyX Nordic Skövde Foto: Daniel Ahlgren - STCC
Sammanfattning

Det finns utan tvekan team som kan sätta bilar på startlinjen redan nästa år om det blir TCR.

Men frågan är om det är fler än antalet bilar med nuvarande reglemente och om STCC-organisationen vill bli av med Volvo, som redan bekräftat vidare tävlan efter 2016 om nuvarande reglemente fortsätter.

Huvudmästerskapet TCR International Series har haft 19 bilar som mest i år, en siffra som matchas av nya mästerskapet TCR Tyskland medan Benelux-mästerskapet har haft som mest 15 bilar och TCR Asia endast 11 bilar.

Det finns alltså fler TCR-mästerskap än vad det finns tillgängliga bilar där SEAT Sport, JAS Motorsport och Opel har svårt att tillverka bilar snabbt nog till årets säsong och Top Runs Subaru, Romeo Ferraris Alfa Romeo och FRD Sports Ford Focus fortfarande är under utveckling.

Kan STCC locka nog team och importörer till mästerskapet redan 2017?
Och kan de få nog bilar från de olika tillverkarna som säkerställer att de får fler bilar på startlinjen än årets säsong?
Eller är det bättre att vänta till 2018 när tillgången av bilar är mer stabil och Volvo har haft en möjlighet att tänka om?

Det är frågorna som kvarstår.