Jaguar F-Type avslöjad med fyra cylindrar under huven

Jaguars sportbil F-Type finns i dag med V6- och V8-motorer med effektsiffror på 340, 380, 550 och 575 hästkrafter (sistnämnda finns i nyligen presenterade F-Type SVR). Det finns med andra ord en hel del att välja mellan men alternativen ska bli fler. Jaguar arbetar nämligen med en helt ny instegsversion av F-Type, något som det har ryktats om i ett par års tid.
Vår spionfotograf fick i går syn på en märklig F-Type i Tyskland. Det första han reagerade på var motorljudet, det var inte riktigt lika fylligt och ljuvligt som normalt och misstänkte att det förmodligen rör sig ett mindre antal cylindrar under huven. Därefter lade han märke till ett ändrör baktill som vi inte känner till sedan tidigare. De två normala ändrören placerade i mitten var ersatta med ett större, nästan rektangulärt ändrör som innehåller två mindre pipor. Därutöver visade det sig också att den uppfällbara bakvingen verkar saknas och att hjulen är små för att vara en F-Type.

Alla misstankar om en ny instegsversion ledde till det brittiska bilregistret. Och visst fanns det fog för misstankarna – bilen har nämligen en 2,0-litersmotor under huven, vilket endast kan tolkas på ett sätt; motor har fyra cylindrar.

Jaguar F-Type 4 cylindrar

Det där ändröret får oss att höja på ögonbrynen, med all rätt. Bilen har nämligen endast fyra cylindrar under huven.

Motorn av Ingenium-typ är sannolikt densamma som finns i XE och XF och som i dessa som mest levererar 240 hästkrafter. I F-Type kan vi däremot räkna med mer effekt än så. 300 hästkrafter vore en jämn och fin siffra som dessutom exakt matchar Porsche 718 Cayman och 718 Boxster väl, två modeller som nyligen blivit av med sina boxersexor till förmån för turboladdade boxerfyror.
S-versionerna av de båda Porsche-modellerna, som har 350 hästkrafter, kommer av Jaguar förmodligen att matchas av V6-alternativen som i dag har 340 och 380 hästkrafter. Inom en snar framtid ska dessa dock plockas bort ur motorprogrammet och ersättas med raka sexor som bygger på Ingenium-motorerna. Kanske redan i samband med F-Types halvtidsuppdatering?

Jaguar F-Type facelift

Facelift på G! Jajamensan… LED-strålkastare och annorlunda grill, därav den extra maskeringen framtill.

Jaguar har nämligen inte enbart en fyrcylindrig prototyp som snurrar runt nere i Tyskland i regionerna kring Nürburgring. Ytterligare en testbil har synts till och den ser mer normal ut med större hjul, integrerad bakvinge och dubbla utblås i rumpan. Dock har den LED-strålkastare och mer maskerad grill. Det är alltså den ansiktslyfta versionen som testas parallellt med den blivande instegsversionen (som i testutförandet inte verkar vara ansiktslyft).

Båda prototyperna kan du njuta av i de olika bildgallerierna nedan. Än så länge är det bara coupémodellen som synts till under testverksamheten, men vi misstänker starkt att Jaguar kommer att erbjuda både ansiktslyftet och den fyrcylindriga motorn även till roadsterversionen.