Jaguar I-Pace Concept officiell – märkets första elbil

I måndags kunde vi visa smakprov vad som skulle visas upp i Jaguars monter under bilsalongen i Los Angeles. Fastän informationen och bilderna gav mycket att önska kunde vi summera att det handlade om en eldriven suv med en högre ambition än att bara vara en elektrifierad version av märkets F-Pace som debuterade tidigare i år. Nu när den har presenterats så ser vi en mindre suv-lik bil än vad de flesta väntat sig. Jaguar själva hävdar att formen inspirerats av konceptet C-X75 och kombinerar silhuetten av en ”superbil” med sportbilsprestanda och mångsidigheten hos en femsitsig suv samt att bilen tar mindre plats än en vanlig suv i mellanklassen men rymmer mer. Karossen ser onekligen slimmad ut och cW-värdet lyder 0,29.

Jaguar I-Pace Concept

Under skalet hittar vi dubbla elmotorer (en till vardera axel) som tillsammans ger 400 hästkrafter och 700 newtonmeter. Kraften förs ut till alla fyra hjul. Accelerationen 0-97 km/h (0-60 mph) avverkas på cirka fyra sekunder. En laddning ska räcka till 50 mils körning enligt NEDC-körcykeln. Att ladda batteriet (egen konstruktion på 90 kWh och av litiumjontyp) till 80 procent ska ta 90 minuter medan fullt batteri ska ta strax över två timmar.
Bilen har låg tyngdpunkt och hjulupphängning med dubbla tvärlänkar fram och multilänkaxel bak ska ge komfort och köregenskaper som stämmer överens med Jaguars varumärke.

Jaguar I-Pace Concept teknik

Invändigt hittar vi en miljö som är mer avskalad och ren i linjerna än hos befintliga Jaguar-modeller. De flesta funktioner tycks manövreras via pekskärmar (12 och 5,5 tum) men en del ”fysiska” knappar och reglage går även att finna. I-Pace har Jaguars senaste version av infotainmentsystemet InControl Touch Pro.
Vi ska dock komma ihåg att detta är ett koncept, de tenderar att vara mer ”rena” än vad de produktionsklara bilarna blir även om detta är en elbil, en biltyp som ofta vill vara udda och nyskapande i formen.

Jaguar I-Pace

Taket för tankarna till Karma Revero men utgörs inte av solceller. Dock är det invändigt fyllt med LED-lampor som ska ge en ”fantastisk visuell effekt”.
Jaguars rombmönster och tassavtryck ska synas i inredningen, både på detaljer och i textilier.

Om I-Pace är en direkt Tesla Model X-utmanare eller inte kan diskuteras, klart är i alla fall att Jaguar har låtit sig inspireras av jänkarnas marknadsföring. Fastän I-Pace bara är ett koncept så går bilen att beställa redan nu. 2017 börjar tillverkningen och 2018 ska modellen börja rulla på vägarna.

Jaguar I-Pace Concept officiell – märkets första elbil

I måndags kunde vi visa smakprov vad som skulle visas upp i Jaguars monter under bilsalongen i Los Angeles. Fastän informationen och bilderna gav mycket att önska kunde vi summera att det handlade om en eldriven suv med en högre ambition än att bara vara en elektrifierad version av märkets F-Pace som debuterade tidigare i år. Nu när den har presenterats så ser vi en mindre suv-lik bil än vad de flesta väntat sig. Jaguar själva hävdar att formen inspirerats av konceptet C-X75 och kombinerar silhuetten av en ”superbil” med sportbilsprestanda och mångsidigheten hos en femsitsig suv samt att bilen tar mindre plats än en vanlig suv i mellanklassen men rymmer mer. Karossen ser onekligen slimmad ut och cW-värdet lyder 0,29.

Jaguar I-Pace Concept

Under skalet hittar vi dubbla elmotorer (en till vardera axel) som tillsammans ger 400 hästkrafter och 700 newtonmeter. Kraften förs ut till alla fyra hjul. Accelerationen 0-97 km/h (0-60 mph) avverkas på cirka fyra sekunder. En laddning ska räcka till 50 mils körning enligt NEDC-körcykeln. Att ladda batteriet (egen konstruktion på 90 kWh och av litiumjontyp) till 80 procent ska ta 90 minuter medan fullt batteri ska ta strax över två timmar.
Bilen har låg tyngdpunkt och hjulupphängning med dubbla tvärlänkar fram och multilänkaxel bak ska ge komfort och köregenskaper som stämmer överens med Jaguars varumärke.

Jaguar I-Pace Concept teknik

Invändigt hittar vi en miljö som är mer avskalad och ren i linjerna än hos befintliga Jaguar-modeller. De flesta funktioner tycks manövreras via pekskärmar (12 och 5,5 tum) men en del ”fysiska” knappar och reglage går även att finna. I-Pace har Jaguars senaste version av infotainmentsystemet InControl Touch Pro.
Vi ska dock komma ihåg att detta är ett koncept, de tenderar att vara mer ”rena” än vad de produktionsklara bilarna blir även om detta är en elbil, en biltyp som ofta vill vara udda och nyskapande i formen.

Jaguar I-Pace

Taket för tankarna till Karma Revero men utgörs inte av solceller. Dock är det invändigt fyllt med LED-lampor som ska ge en ”fantastisk visuell effekt”.
Jaguars rombmönster och tassavtryck ska synas i inredningen, både på detaljer och i textilier.

Om I-Pace är en direkt Tesla Model X-utmanare eller inte kan diskuteras, klart är i alla fall att Jaguar har låtit sig inspireras av jänkarnas marknadsföring. Fastän I-Pace bara är ett koncept så går bilen att beställa redan nu. 2017 börjar tillverkningen och 2018 ska modellen börja rulla på vägarna.