Jaguar XF 2017 presenteras – nu med mer AWD

Det här med årsmodeller har alltid gäckat konsumenterna, och inte blir det lättare att av 13 dagar in på det nya året presenteras Jaguar XF av nästa års modell.
Modellår 2017 av XF, som i sitt nuvarande utförande (generation två) hade världspremiär i New York för mindre än tio månader sedan, bjuder på ett antal nyheter varav en är klart större än de övriga.

Störst är nämligen att fyrhjulsdrift, som hittills varit förbehållet de två XF-versioner med bensin-V6 under huven, nu blir tillgängligt i kombination med den kraftfullare varianten av 2,0-litersdieselmotorn, det vill säga den med 180 hästkrafter. Den svagare med 163 hästkrafter samt V6-dieseln går fortfarande inte att kombinera med fyrhjulsdrift, inte heller 2,0-litersbensinaren har den möjligheten.
Fyrhjulsdriftssystemet är av samma typ som sitter i F-Type, det vill säga med Intelligent Drivline Dynamics-tekniken som konstant avläser respektive hjuls underlag och friktion för att erbjuda tryggaste drivningen för stunden.

Jaguar XF 20d AWD 2017

Jaguar XF 20d, som varianten med 180-hästarsdieseln heter, är standardutrustad med en åttastegad automatlåda när modellbeteckningen utökats med bokstavskombinationen AWD. Utan AWD-fyrhjulsdrift kan motorn även paras ihop med en sexväxlad manuell låda.
Med fyrhjulsdrift blir XF 20d AWD något accelerationslångsammare än vanliga XF 20d. 0-100 km/h går på 8,4 sekunder i stället för 8,1. Toppfarten blir också något lidande med fyrhjulsdrift – 222 km/h i stället för 229.
Även förbrukningen ”går åt fel håll” med AWD. 0,49 liter per mil i stället för 0,43. Det betyder att koldioxidutsläppet ökar från 114 gram per kilometer till 129.

Jaguar XF 2016/2017 interiör

Nya Jaguar XF har en trivsam förarplats. Det kom vi fram till vid vår provkörning av just 20d-modellen som nu har berikats med fyrhjulsdrift.

En annan nyhet är att Jaguars Configurable Dynamics nu tillgängliggörs till 180-hästarsdieseln (20d), men endast om den är sammankopplad med automatlåda. Tidigare har Configurable Dynamics endast funnits till V6-versionerna av XF.
Med Configurable Dynamics kan föraren ställa in olika parametrar för att anpassa bilens efter personligt tycke och smak. Via skärmen på mittkonsolen kan karaktären på stötdämpning, styrning, gasrespons och växling anpassas.

Jaguar XF 2017 presenteras – nu med mer AWD

Det här med årsmodeller har alltid gäckat konsumenterna, och inte blir det lättare att av 13 dagar in på det nya året presenteras Jaguar XF av nästa års modell.
Modellår 2017 av XF, som i sitt nuvarande utförande (generation två) hade världspremiär i New York för mindre än tio månader sedan, bjuder på ett antal nyheter varav en är klart större än de övriga.

Störst är nämligen att fyrhjulsdrift, som hittills varit förbehållet de två XF-versioner med bensin-V6 under huven, nu blir tillgängligt i kombination med den kraftfullare varianten av 2,0-litersdieselmotorn, det vill säga den med 180 hästkrafter. Den svagare med 163 hästkrafter samt V6-dieseln går fortfarande inte att kombinera med fyrhjulsdrift, inte heller 2,0-litersbensinaren har den möjligheten.
Fyrhjulsdriftssystemet är av samma typ som sitter i F-Type, det vill säga med Intelligent Drivline Dynamics-tekniken som konstant avläser respektive hjuls underlag och friktion för att erbjuda tryggaste drivningen för stunden.

Jaguar XF 20d AWD 2017

Jaguar XF 20d, som varianten med 180-hästarsdieseln heter, är standardutrustad med en åttastegad automatlåda när modellbeteckningen utökats med bokstavskombinationen AWD. Utan AWD-fyrhjulsdrift kan motorn även paras ihop med en sexväxlad manuell låda.
Med fyrhjulsdrift blir XF 20d AWD något accelerationslångsammare än vanliga XF 20d. 0-100 km/h går på 8,4 sekunder i stället för 8,1. Toppfarten blir också något lidande med fyrhjulsdrift – 222 km/h i stället för 229.
Även förbrukningen ”går åt fel håll” med AWD. 0,49 liter per mil i stället för 0,43. Det betyder att koldioxidutsläppet ökar från 114 gram per kilometer till 129.

Jaguar XF 2016/2017 interiör

Nya Jaguar XF har en trivsam förarplats. Det kom vi fram till vid vår provkörning av just 20d-modellen som nu har berikats med fyrhjulsdrift.

En annan nyhet är att Jaguars Configurable Dynamics nu tillgängliggörs till 180-hästarsdieseln (20d), men endast om den är sammankopplad med automatlåda. Tidigare har Configurable Dynamics endast funnits till V6-versionerna av XF.
Med Configurable Dynamics kan föraren ställa in olika parametrar för att anpassa bilens efter personligt tycke och smak. Via skärmen på mittkonsolen kan karaktären på stötdämpning, styrning, gasrespons och växling anpassas.

Jaguar XF 2017 presenteras – nu med mer AWD

Det här med årsmodeller har alltid gäckat konsumenterna, och inte blir det lättare att av 13 dagar in på det nya året presenteras Jaguar XF av nästa års modell.
Modellår 2017 av XF, som i sitt nuvarande utförande (generation två) hade världspremiär i New York för mindre än tio månader sedan, bjuder på ett antal nyheter varav en är klart större än de övriga.

Störst är nämligen att fyrhjulsdrift, som hittills varit förbehållet de två XF-versioner med bensin-V6 under huven, nu blir tillgängligt i kombination med den kraftfullare varianten av 2,0-litersdieselmotorn, det vill säga den med 180 hästkrafter. Den svagare med 163 hästkrafter samt V6-dieseln går fortfarande inte att kombinera med fyrhjulsdrift, inte heller 2,0-litersbensinaren har den möjligheten.
Fyrhjulsdriftssystemet är av samma typ som sitter i F-Type, det vill säga med Intelligent Drivline Dynamics-tekniken som konstant avläser respektive hjuls underlag och friktion för att erbjuda tryggaste drivningen för stunden.

Jaguar XF 20d AWD 2017

Jaguar XF 20d, som varianten med 180-hästarsdieseln heter, är standardutrustad med en åttastegad automatlåda när modellbeteckningen utökats med bokstavskombinationen AWD. Utan AWD-fyrhjulsdrift kan motorn även paras ihop med en sexväxlad manuell låda.
Med fyrhjulsdrift blir XF 20d AWD något accelerationslångsammare än vanliga XF 20d. 0-100 km/h går på 8,4 sekunder i stället för 8,1. Toppfarten blir också något lidande med fyrhjulsdrift – 222 km/h i stället för 229.
Även förbrukningen ”går åt fel håll” med AWD. 0,49 liter per mil i stället för 0,43. Det betyder att koldioxidutsläppet ökar från 114 gram per kilometer till 129.

Jaguar XF 2016/2017 interiör

Nya Jaguar XF har en trivsam förarplats. Det kom vi fram till vid vår provkörning av just 20d-modellen som nu har berikats med fyrhjulsdrift.

En annan nyhet är att Jaguars Configurable Dynamics nu tillgängliggörs till 180-hästarsdieseln (20d), men endast om den är sammankopplad med automatlåda. Tidigare har Configurable Dynamics endast funnits till V6-versionerna av XF.
Med Configurable Dynamics kan föraren ställa in olika parametrar för att anpassa bilens efter personligt tycke och smak. Via skärmen på mittkonsolen kan karaktären på stötdämpning, styrning, gasrespons och växling anpassas.