Jaguar XF blir kombi nästa år

Vi skrev så sent som i april i år att Jaguars designchef Ian Callum fastslagit att det inte skulle komma fler kombibilar från den engelska biltillverkaren. Orsaken var att det inte finns ett tillräckligt stort intresse från marknaden för kombis från Jaguar, menade Callum. Men nu meddelar Jaguar under bilsalongen i Paris att det trots allt blir ytterligare en kombi – i form av XF Sportbrake.

XF konkurrerar bland annat med BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes E-Klass och nu senast även Volvos 90-serie. Samtliga dessa finns/kommer i kombiutförande, vilket gör det extra viktigt med XF Sportbrake för Jaguar för att kunna konkurrera på riktigt. Särskilt här i Sverige, där kombi fortfarande är betydligt mer populärt än sedaner.

Inga officiella uppgifter och bilder finns än så länge, så därför vet vi heller inget om exempelvis lastutrymmets mått. Men vi kan åtminstone förvänta oss att det sväljer mer än de 550 liter som den förra generationen klarade av. På motorsidan kan vi vänta oss motsvarande utbud som i vanliga XF.

Det finns inga uppgifter, än så länge, om en kombiversion av lillebror XE. Men varför inte, det vore väl inte fel med en brittisk konkurrent i den klassen också.

Jaguar XF blir kombi nästa år

Vi skrev så sent som i april i år att Jaguars designchef Ian Callum fastslagit att det inte skulle komma fler kombibilar från den engelska biltillverkaren. Orsaken var att det inte finns ett tillräckligt stort intresse från marknaden för kombis från Jaguar, menade Callum. Men nu meddelar Jaguar under bilsalongen i Paris att det trots allt blir ytterligare en kombi – i form av XF Sportbrake.

XF konkurrerar bland annat med BMW 5-serie, Audi A6, Mercedes E-Klass och nu senast även Volvos 90-serie. Samtliga dessa finns/kommer i kombiutförande, vilket gör det extra viktigt med XF Sportbrake för Jaguar för att kunna konkurrera på riktigt. Särskilt här i Sverige, där kombi fortfarande är betydligt mer populärt än sedaner.

Inga officiella uppgifter och bilder finns än så länge, så därför vet vi heller inget om exempelvis lastutrymmets mått. Men vi kan åtminstone förvänta oss att det sväljer mer än de 550 liter som den förra generationen klarade av. På motorsidan kan vi vänta oss motsvarande utbud som i vanliga XF.

Det finns inga uppgifter, än så länge, om en kombiversion av lillebror XE. Men varför inte, det vore väl inte fel med en brittisk konkurrent i den klassen också.