Japan tillåter kamera i stället för backspeglar

1969 blev det i Sverige lag på att alla nya bilar ska ha ytterbackspeglar på både förar- och passagerarsidan. Dessförinnan var det vanligt att bilarna bara hade spegel på förarsidan – eller inga alls. Under snart 50 år har vi vant oss vid att bakåtsikt har vi genom tre backspeglar, men inom en snar framtid är det dags att vänja sig av vid dessa. I Sverige ligger vi inte i framkant på just den här punkten, men i Japan är en förändring på gång. Som ett av världens första länder har solens rike ändrat på lagen så att bilar kan vara utrustade med kameror i stället för backspeglar. Från och med den 17 juni är det tillåtet med kamerabaserad övervakning bakåt.

Många, framför allt bildesigners, jublar antagligen över förändringen som tillåter slankare bilar. Hittills har biltillverkarna bara kunnat visa upp backspegellösa bilar i form av konceptbilar på bilsalongerna, men nu tillåts de leka med det i realiteten.

Backkamera

Många bilar har i dag backkamera som tillåter oss att få bra bakåtsikt via en skärm. Snart kommer skärmen helt ersätta backspeglarna.

Det finns flera fördelar med bakåtsikt med kamera i stället för med spegelglas. Bland annat påverkas energiförbrukningen i positiv riktning, om än i liten skala, och säkerheten ökas. Med spegelglas är bakåtsikten begränsad och döda vinkeln är ett problem. Med kameror kan ett bredare område bakåt övervakas samtidigt som dolda ytor kan elimineras. Dessutom kan kameror bjuda på finesser som motverkan av speglingar och motsolsljus, mörker och regn.

Japanska företaget Ichikoh, som tillverkar bland annat backspeglar, blir först ut med kamerabaserade ”backspeglar”. Den 28 juni gick deras Smart Rear View Mirror i produktion och ska i augusti lanseras i en lågvolymsmodell från en icke namngiven japansk biltillverkare.

På bilden ovan ser vi kamerabackspegeln på Volvo Concept 40.1 som hade premiär i maj.