Blogg

Annons

Jeep Grand Cherokees misslyckande i älgtestet – sanning och fakta

2012-07-11 | Mattias Rabe

Jeep Grand Cherokee misslyckades grovt i Teknikens Världs undermanöverprov älgtestet. Teknikens Värld lastade bilen helt enligt de uppgifter som Jeep i Europa tillhandahåller. Här har du alla fakta – svart på vitt.

For English version, click here.

Se även filmen Jeep Grand Cherokees misslyckande i älgtestet – hela historien på film.

Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6 gick upp på två hjul och var nära att slå runt i Teknikens Världs älgtest, trots att bilen lastades helt korrekt enligt Jeeps egna specifikationer. Tack vare den professionella föraren kunde vi ta ner bilen på alla fyra hjul igen. Men hur kunde det hända?
Det handlar om den av Jeep/Chrysler angivna vikt som bilen typregistrerades med för Europa. Bilens vikt – inte bara i Sverige utan även i exempelvis Storbritannien och Norge – överensstämmer inte med verkligheten. I Polen anger Jeep till och med en tjänstevikt och maxlast som tillsammans överskrider den av Jeep angivna totalvikten.

Klicka på bilden för större version.
Grafik över Teknikens Världs älgtestbana.

Så här gick det till
Innan älgtestet lastade vi bilen med fyra passagerare och i bagageutrymmet surrad last i form av sandsäckar som tillsammans uppgick till 602 kilo, den siffra som står som maxlast i bilens registreringsbevis (se bild nedan) och som är framtagen av Jeep/Chrysler och som är registrerad hos den svenska myndigheten Transportstyrelsen. Därefter gav vi oss ut i konbanan (se grafik intill) för att genomföra älgtestet. Vi märkte genast att något var konstigt med bilen. Den tenderade att gå upp på två hjul redan vid låga hastigheter. Därför lastade vi ur 100 kilo ur bagageutrymmet så att bilens totala last i stället uppgick till 502 kilo. 100 kilo under Jeep/Chryslers angivna siffra för maxlast.
När vi körde igen – i för biltypen låga 63,5 km/h – gick bilen upp på två hjul och var nära att slå runt. Det är det vi alla har sett i filmen som vi publicerade i måndags.

Eftersom vi tyckte att Jeep Grand Cherokees beteende i älgtestet både var märkligt och livsfarligt misstänkte vi att bilen vägde för mycket. Direkt efter älgtestet vägde vi bilen på en bilvåg och fick svaret. Jeep Grand Cherokee har i verkligheten inte en tjänstevikt på 2 347 kilo som det svenska registreringsbeviset anger (se bild nedan), en uppgift som Jeep/Chrysler försett Transportstyrelsen med. Bilen väger i själva verket 2 505 kilo med förare, alltså det man benämner tjänstevikt. Det är 158 kilo mer än vad Jeep/Chrysler uppger i den officiella dokumentationen till svenska myndigheter.
Lägg till 602 kilo som bilen enligt Jeep/Chrysler i registreringsbeviset får lasta maximalt. Då är vi uppe i en totaltvikt på 3 107 kilo. Det kan jämföras med totalvikten som står i registreringsbeviset – 2 949 kilo (se bild nedan). En siffra som återigen är framtagen av Jeep/Chrysler. Med andra ord – lastar man Jeep Grand Cherokee Overland 3,0 CRD V6 med den maxlast som är angiven överskrider man totalvikten med 158 kilo. Värt att poängtera är att vi endast överskred totaltvikten med 58 kilo eftersom vi tog ur 100 kilo last vid testet. Ändå gick bilen upp på två hjul som vi ser i filmen.

Teknikens Värld följer alltid de officiella uppgifterna i bilens registreringsbevis, precis som en vanlig bilägare gör. För vilken bilägare ställer sin bil på en bilvåg innan han eller hon åker iväg? Teknikens Värld har alltså inte överlastat Jeep Grand Cherokee utan vi lastade helt enligt registreringsbeviset och därmed Jeep/Chryslers direktiv. Dessutom genomfördes älgtestet med vid maxlast korrekt lufttryck i däcken enligt de uppgifter som Jeep/Chrysler tillhandahåller via en klisterlapp på bilens B-stolpe. Bilens säkerhetssystem, så som ESP-systemet, var påslagna samt chassiinställningarna och luftfjädringen var i försatt normalläge.

Tilläggas bör att viktspecifikationerna för Jeep Grand Cherokee inte hittas i instruktionsboken. På bilens kaross finns endast totalvikt (2 949 kg), tågvikt (6 449 kg) samt högsta tillåtna fram- och bakaxelvikt (1 452 respektive 1 678 kg). Tjänstevikt och maxlast tar man i stället del av i det svenska registreringsbeviset som du kan se i sin helhet i bildgalleriet nedan.

Som avslutning kan vi berätta att vi meddelade Jeep/Chrysler om misslyckandet i älgtestet innan tidningen gick till tryck. Detta för att få en kommentar från Jeep/Chrysler för att ha med i samband med testet. Men responsen uteblev.

I bildgalleriet nedan kan du, utöver viktspecifikationerna i det svenska registreringsbeviset för bilen, se viktspecifikationerna för bilen i Norge samt Storbritannien (hämtade från jeep.no och jeep.co.uk). I dessa båda länder används samma uppgifter som i Sverige men med den skillnaden att förarens vikt på 75 kilo räknas in i maxlasten som därmed blir 677 kilo vilket ger oss en tjänstevikt på 2 272 kilo. Totaltvikten är alltså densamma som i Sverige – 2 949 kilo. Men som tidigare nämnt, bilen som vi testade vägde betydligt mer än officiellt angiven siffra och lastar man bilen till angiven vikt för maxlast överstigs även totaltvikten rejält – både i Norge och Storbritannien.

Här kan du läsa mer om hur vi genomför älgtestet – ett testmoment som vi utfört tusentals gånger i nästan 40 år.

Relaterade inlägg

Trendbrott: nu backar försäljningen av begagnade bilar

Trendbrott: nu backar försäljningen av begagnade bilar

För första gången på fem år minskar nu försäljningen av begagnade bilar. Under andra kvartalet 2017 tappade försäljningen med 1,5 procent, jämfört med året innan. Bakom tappet står en minskad försäljning av bilar från privatpersoner. Det visar ny statistik från KVD Bilpriser. Under andra kvartalet 2017 såldes 307 125 begagnade bilar vilket är en minskning […]

2017-09-07
Köpa begagnad hyrbil – fördelar och nackdelar

Köpa begagnad hyrbil – fördelar och nackdelar

Trots lägre pris ryggar många undan inför tanken att köpa en begagnad hyrbil. Vem vill ha en bil som körts av fler personer än man kan räkna? Men är många personer bak ratten automatiskt lika med en sämre skött och mer sliten bil? Drömbilen för billigare än i dina drömmar Föreställ dig en bil av […]

2017-09-04
Dags att teckna bilförsäkring?

Dags att teckna bilförsäkring?

Mängder av bolag, en uppsjö av erbjudanden och kapitel av finstilt text – att välja rätt bilförsäkring är en utmaning. Uppdelad i etapper blir processen enklare. Här är de frågor du bör ställa dig. Trafikförsäkring, halvförsäkring eller helförsäkring? Först måste du helt enkelt avgöra vilken försäkringstyp du behöver. Vilka behov har du och vilken typ […]

2017-08-01
Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Försäljningsrekord av begagnat under 2016 – trots svagt sista kvartal

Under 2016 sattes ett nytt försäljningsrekord av begagnade bilar. Totalt såldes 1 177 644 bilar – en ökning på 12 066 bilar jämfört med året innan. Samtidigt har försäljningstillväxten för 2016 mattats av och en negativ försäljningstrend gick att skönja under sista kvartalet. I hela sex län minskade försäljningen under 2016. Försäljningen av begagnade bilar […]

2017-01-12
Vem ersätter Nico Rosberg?

Vem ersätter Nico Rosberg?

Janne Blomqvist går igenom förutsättningarna inför den förarplats hos Mercedes som ska fyllas efter Nico Rosbergs plötsliga avhopp.

2016-12-05
Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Ny bevisning mot toppchefer i Saab

Stora mängder mail utgör ny bevisning mot åtalade personer i gamla Saab Automobile.

2016-12-03

Annons

Stäng