Kalifornien vill förbjuda benämningen ”autopilot”

Allt fler biltillverkare har semiautonoma (delvis självkörande) system i bilarna, men helt autonoma är de inte och därför kan de inte ses som autopilotsystem eftersom begreppet autopilot, främst förknippat med flyg- och sjöfart, avser system som kan ta över styrningen av ett fordon utan någon som helst assistans från den mänskliga handen.
Denna problematik uppmärksammar nu den amerikanska delstaten Kalifornien som vill införa ett förbud mot att använda termen autopilot på bilar som endast är semiautonoma. Med ett förbud hoppas de kunna minska bilförares övertro på systemen.

Tesla har det senaste halvåret hamnat i blåsväder efter ett antal olyckor, även med dödlig utgång, där deras system, kallat just Autopilot, anses vara orsaken. Tesla Autopilot är just ett semiautonomt system och inte en autopilot eftersom systemet kräver mänsklig handpåläggning titt som tätt.

Så sent som för några veckor sedan inträffade ytterligare en dödsolycka med en Tesla där Autopilot-funktionen ska ha varit inkopplad. Olyckan ägde rum i Kina och så fort det blev känt vad som hade inträffat raderade Tesla i Kina termen ”självkörande” (zidong jihashi på kinesiska) från deras hemsida. Enligt uppgift ska Tesla dessutom ha felaktigt demonstrerat Tesla Autopilot som ett fullt självkörande system.

Om förbudet införs kommer biltillverkare inte att få använda begreppet autopilot i något sammanhang, inte ens i reklam trots att systemet har ett annat varumärkesnamn. Exempelvis Volvo kallar sitt system för Pilot Assist och det är okej så länge det inte görs kopplingar till termen autopilot.