Karma Revero officiell – Fisker är historia

Fisker Automotive var ett bilföretag med storslagna visioner. Men med dansken Henrik Fisker bakom rodret, mannen som grundade bolaget och låg bakom Fisker Karma, gick det allt sämre och till sist var konkursen oundviklig. Efter många om och men såldes det som fanns kvar till kinesiska Wanxiang som efter övertagandet bildade Karma Automotive. De gick tidigt ut med att de ska fortsätta att satsa på modellen Fisker Karma, men under nytt namn – Karma Revero. Och nu är den här.

För 130 000 dollar, motsvarande knappt 1,1 miljoner kronor, får man en uppfräschad version av Karma, f’låt… Revero heter den ju. GM:s förbränningsmotor med drygt 260 hästkrafter kvarstår men laddhybridtekniken runt om denna har fått tillskott från BMW. Revero tillåter nu snabb likströmsladdning med en effekt av 40 kilowatt medan den vanliga inbyggda laddenheten tillåter 6,6 kilowatt i stället för 3,3 som tidigare.

Karma Revero 2017

Batteriet är i grunden oförändrat jämfört med innan bortsett från att det har fått något högre lagringskapacitet. Numera är det 21,4 kilowattimmar som gäller i stället för 20,4. Förändringen ska ha utökat räckvidden på el med närmare tre mil till totalt åtta mil.
Den modifierade drivlinan gör även Revero snabbare än sin föregångare. 0-97 km/h går på 5,4 sekunder, halvsekunden snabbare än Fisker Karma.

Karma Revero 2017

En annan teknisk nyhet är ett mer effektivt solcellstak som ska kunna ladda upp batteriet under ett par dagars stillastående i solsken. Även på insidan bjuds det på nyheter, inte minst i form av det nya infotainmentsystemet som är kompatibelt med Android Auto och Apple CarPlay och som består av en stor extremt tryckkänslig skärm (många skärmar i dag har lite svårt att reagera på berörelse trots att det är deras uppgift).

Karma Automotive har öppnat orderböckerna och står redo att börja tillverka Revero i nya fabriken i Kalifornien. Föregångaren Fisker Karma byggdes i Finland.