Koenigsegg Agera RS Naraya skimrar i blått och guld

Tidigare i augusti, under Monterey Car Week, levererade Koenigsegg första USA-specificerade Agera RS-bilen (döpt till Agera XS) till kund. Nu är det dags för första exemplaret Agera RS till en europeisk kund, och det är inte vilken bil som helst. Bilen, som vi ser på bilderna, är ett tydligt exempel på att kunden kan beställa och specificera sin bil i princip hur som helst och på så vis skapa sig en supersportbil som ingen annan har.

Bilen, som är döpt till Agera RS Naraya (namnet associerar till köparens familj) och som ska levereras i slutet av veckan under Salon Privé Concours d’Elégance vid Blenheim Palace i Storbritannien, har en kaross av blåskimrande kolfiber med gulddetaljer. Guldet, som är bladguld i 18 karat, går igen i interiören. Det är inget hafsjobb genomfört på en halvtimme eller så. Långt ifrån. Koenigsegg lät flyga in italienska hantverksmästaren Ettore ”Blaster” Callegro till Ängelholm där han med stadig hand och precisionsverktyg fick applicera bladguldet för hand. Det tog honom 14 dagar att utföra uppdraget, tolv timmar om dagen, sex dagar i veckan.
Gulddetaljerna är limmade på de olika ytorna och därefter, tillsammans med kolfiberbeläggningen, täckta med en form av klarlack som skyddar materialen från repor och hack.

Koenigsegg Agera RS Naraya

Agera RS Naraya är dessutom Koenigseggs första bil där rörramskonstruktionen under karossen har samma blåa nyans som utsidan.
Insidan är täckt med blå Alcantara med gulddetaljer och namnskylten ”Naraya”, även den i guld, är dessutom täckt med 155 syntetiska diamanter.

Drivlinan är ”den vanliga”, det vill säga Koenigsegg V8 på 5,0 liter som med bensin i tanken ger 1 176 hästkrafter och 1 280 newtonmeter, krafter som når hjulen via en en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som kan manövreras via paddlar på ratten.

I övrigt är bilen utrustad med allt man kan tänka sig finna i en Koenigsegg Agera RS, det vill säga allt och lite till.