Koenigsegg One:1 i närbild innan leverans

Världens första megabil är Koenigsegg One:1. En effektsiffra på en megawatt (det vill säga 1 360 hk) för stor respekt med sig inom supersportbilssvängar, speciellt då bilens tjänstevikt ligger på 1 360 kg. Modellnamnet symboliserar just förhållandet mellan effekt och vikt, ett till ett. I och med One:1 myntades också begreppet megabil, som alltså är snäppet värre än supersportbil.
I filmen ovan ser vi det tredje byggda exemplaret av Koenigsegg One:1, strax innan leverans till kund. Just detta exemplar är i en mattblå kulör med blottade kolfiberdetaljer runt om. Ytterligare tre exemplar ska byggas efter den vi ser här.

Hur accelerationssnabb Koenigsegg One:1 är vet vi inte, sett till officiella siffror. Men någonstans i regionen runt eller under 2,7 sekunder bör den ligga på. Det är i så fall aningen långsammare än världens snabbaste bil – Bugatti Veyron Super Sport. Men det är när farten börjar bli högre (över 200 km/h) som Koenigsegg One:1 kör förbi och ifrån Bugattin. Toppfarten för den svenska supersportbilen är i teorin över 440 km/h.

Läs också om världens snabbaste bilar 0-100 km/h.

Just nu har Koenigsegg ett annat mål i sikte med One:1, nämligen att bli det snabbaste gatlegala produktionsbilen runt Nürburgrings nordslinga. I dag är det Porsche 918 Spyder som innehar rekordet som lyder 6 minuter och 57 sekunder.
Christian von Koenigsegg och Koenigseggs testförare Robert Serwanski tror på en tid ner mot 6 minuter och 30 sekunder när rekordförsöket ska äga rum senare i år. En sådan tid vore att sätta konkurrenterna på plats – och det av en förhållandevis liten biltillverkare som håller till där gamla flygflottiljen F10 utanför Ängelholm tidigare var verksam.