Koenigsegg visar sin överlägsenhet

Nyligen visade vi er en välgjord film där vi äntligen fick se Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder göra upp rakt fram. Den filmen är bara en i mängden den senaste tiden där vi får se supertrion göra upp sida vid sida. I vårt kommentarsfält, och likaså på andra sajters kommentarsfält, ropas det efter Koenigsegg i dessa jämförelsetest. Hade Koenigsegg haft en chans mot den nya supertrion, eller hade den svenska supersportbilen tvålat dit dem totalt? Vi har inte fått se prov på det i form av film, däremot ger Koenigsegg nu svar på tal.

På företagets blogg har de, i och med att frågan är superhet för tillfället, lite motvilligt förklarat hur de ser på saken. Koenigsegg har nämligen fått samma fråga, som den som ställs i kommentarsfälten, från en kund som har beställt en Agera RS. Kunden undrar om den bil som han väntar på är konkurrenskraftig nog att matcha 0-300 km/h-tiderna som Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder uppvisar i nämnda film (som du kan se nedan).

Koenigsegg One:1 Suzuka Japan

Koenigsegg One:1 är inte bara hypersnabb rakt fram, den hänger även med, och lite till, när det svänger. Det har den redan bevisat på Suzuka och Spa där blev rekordtider tidigare i år.

Koenigsegg känner sig tvingade att svara både kunden och alla fans runt om i världen, och svaret lyder att de är imponerade av ovan nämnda superbilstrio och att alla tre bilarna snabba. Men, de plockar också fram sina egna siffror för att visa var skåpet ska stå – eller rättare sagt; var skåpet redan står.

I stället för att hänvisa till filmens accelerationssiffror för 0-300 km/h, eftersom tiderna i negativ mening skiljer sig kraftigt från biltillverkarnas angivna siffror, använder sig Koenigsegg av de officiella, bättre siffrorna för Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder. Det vill säga 15, 16,5 respektive 19,9 sekunder.

Koenigsegg One-1 0-300 kmh vs LaFerrari Porsche 918 Spyder McLaren P1 diagram

Först gör de en jämförelse med en av sina egna tider som är snart fem år gammal, satt med Agera R. 14,53 sekunder är halvsekunden bättre än Ferrari LaFerrari som på papperet är snabbast i den populära supertrion. Därefter gör de en mer aktuell jämförelse, nämligen mellan LaFerrari och One:1 där sistnämnda satte en hel drös med världsrekord tidigare i år. Mellan dessa båda är skillnaderna oceanstora. Medan Ferrarin gör 0-300 km/h på 15 sekunder gör Koenigsegg One:1 samma sprint på drygt tre sekunder kortare tid, nämligen 11,92 sekunder. I filmen ovan ser vi när den tiden sattes. Stapeldiagrammet ovan talar för övrigt sitt tydliga språk.

Några tider för Agera RS har Koenigsegg ännu inte, men som svar till den nyfikna kunden säger de att en standard Agera RS skulle ligga någonstans mellan Agera R och One:1, det vill säga betydligt snabbare än samtliga tre nämnda supersportbilar från Tyskland, England och Italien. Skulle Agera RS uppgraderas med One:1-motorn så skulle den bli ännu snabbare.

Som ett litet extra tillägg slänger Koenigsegg in superladdhybriden Regera i leken och nämner att de förväntar sig att den gör 0-400 km/h på under 20 sekunder. Alltså 400 km/h, inte 300.

Slutsatsen från Koenigsegg är att den ”heliga treenigheten”, som de kallar LaFerrari, P1 och 918 Spyder för, utgörs av exceptionellt bra prestandabilar som vilken rättvist sinnad person skulle vara lycklig över att äga, samt att acceleration endast är en vinkel av många att se bilarna ur. De tar upp det makalösa sidledsgreppet som One:1 (2G) besitter och att de nyligen satta varvrekorden på Suzuka och Spa talar sitt tydliga språk att Koenigsegg inte gör bort sig när det svänger. De avslutar med att säga att de ska ge sig på rekordtiden på Nürburgring så fort fartbegränsningarna hävts nästa år.

Koenigsegg visar sin överlägsenhet

Nyligen visade vi er en välgjord film där vi äntligen fick se Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder göra upp rakt fram. Den filmen är bara en i mängden den senaste tiden där vi får se supertrion göra upp sida vid sida. I vårt kommentarsfält, och likaså på andra sajters kommentarsfält, ropas det efter Koenigsegg i dessa jämförelsetest. Hade Koenigsegg haft en chans mot den nya supertrion, eller hade den svenska supersportbilen tvålat dit dem totalt? Vi har inte fått se prov på det i form av film, däremot ger Koenigsegg nu svar på tal.

På företagets blogg har de, i och med att frågan är superhet för tillfället, lite motvilligt förklarat hur de ser på saken. Koenigsegg har nämligen fått samma fråga, som den som ställs i kommentarsfälten, från en kund som har beställt en Agera RS. Kunden undrar om den bil som han väntar på är konkurrenskraftig nog att matcha 0-300 km/h-tiderna som Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder uppvisar i nämnda film (som du kan se nedan).

Koenigsegg One:1 Suzuka Japan

Koenigsegg One:1 är inte bara hypersnabb rakt fram, den hänger även med, och lite till, när det svänger. Det har den redan bevisat på Suzuka och Spa där blev rekordtider tidigare i år.

Koenigsegg känner sig tvingade att svara både kunden och alla fans runt om i världen, och svaret lyder att de är imponerade av ovan nämnda superbilstrio och att alla tre bilarna snabba. Men, de plockar också fram sina egna siffror för att visa var skåpet ska stå – eller rättare sagt; var skåpet redan står.

I stället för att hänvisa till filmens accelerationssiffror för 0-300 km/h, eftersom tiderna i negativ mening skiljer sig kraftigt från biltillverkarnas angivna siffror, använder sig Koenigsegg av de officiella, bättre siffrorna för Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder. Det vill säga 15, 16,5 respektive 19,9 sekunder.

Koenigsegg One-1 0-300 kmh vs LaFerrari Porsche 918 Spyder McLaren P1 diagram

Först gör de en jämförelse med en av sina egna tider som är snart fem år gammal, satt med Agera R. 14,53 sekunder är halvsekunden bättre än Ferrari LaFerrari som på papperet är snabbast i den populära supertrion. Därefter gör de en mer aktuell jämförelse, nämligen mellan LaFerrari och One:1 där sistnämnda satte en hel drös med världsrekord tidigare i år. Mellan dessa båda är skillnaderna oceanstora. Medan Ferrarin gör 0-300 km/h på 15 sekunder gör Koenigsegg One:1 samma sprint på drygt tre sekunder kortare tid, nämligen 11,92 sekunder. I filmen ovan ser vi när den tiden sattes. Stapeldiagrammet ovan talar för övrigt sitt tydliga språk.

Några tider för Agera RS har Koenigsegg ännu inte, men som svar till den nyfikna kunden säger de att en standard Agera RS skulle ligga någonstans mellan Agera R och One:1, det vill säga betydligt snabbare än samtliga tre nämnda supersportbilar från Tyskland, England och Italien. Skulle Agera RS uppgraderas med One:1-motorn så skulle den bli ännu snabbare.

Som ett litet extra tillägg slänger Koenigsegg in superladdhybriden Regera i leken och nämner att de förväntar sig att den gör 0-400 km/h på under 20 sekunder. Alltså 400 km/h, inte 300.

Slutsatsen från Koenigsegg är att den ”heliga treenigheten”, som de kallar LaFerrari, P1 och 918 Spyder för, utgörs av exceptionellt bra prestandabilar som vilken rättvist sinnad person skulle vara lycklig över att äga, samt att acceleration endast är en vinkel av många att se bilarna ur. De tar upp det makalösa sidledsgreppet som One:1 (2G) besitter och att de nyligen satta varvrekorden på Suzuka och Spa talar sitt tydliga språk att Koenigsegg inte gör bort sig när det svänger. De avslutar med att säga att de ska ge sig på rekordtiden på Nürburgring så fort fartbegränsningarna hävts nästa år.

Koenigsegg visar sin överlägsenhet

Nyligen visade vi er en välgjord film där vi äntligen fick se Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder göra upp rakt fram. Den filmen är bara en i mängden den senaste tiden där vi får se supertrion göra upp sida vid sida. I vårt kommentarsfält, och likaså på andra sajters kommentarsfält, ropas det efter Koenigsegg i dessa jämförelsetest. Hade Koenigsegg haft en chans mot den nya supertrion, eller hade den svenska supersportbilen tvålat dit dem totalt? Vi har inte fått se prov på det i form av film, däremot ger Koenigsegg nu svar på tal.

På företagets blogg har de, i och med att frågan är superhet för tillfället, lite motvilligt förklarat hur de ser på saken. Koenigsegg har nämligen fått samma fråga, som den som ställs i kommentarsfälten, från en kund som har beställt en Agera RS. Kunden undrar om den bil som han väntar på är konkurrenskraftig nog att matcha 0-300 km/h-tiderna som Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder uppvisar i nämnda film (som du kan se nedan).

Koenigsegg One:1 Suzuka Japan

Koenigsegg One:1 är inte bara hypersnabb rakt fram, den hänger även med, och lite till, när det svänger. Det har den redan bevisat på Suzuka och Spa där blev rekordtider tidigare i år.

Koenigsegg känner sig tvingade att svara både kunden och alla fans runt om i världen, och svaret lyder att de är imponerade av ovan nämnda superbilstrio och att alla tre bilarna snabba. Men, de plockar också fram sina egna siffror för att visa var skåpet ska stå – eller rättare sagt; var skåpet redan står.

I stället för att hänvisa till filmens accelerationssiffror för 0-300 km/h, eftersom tiderna i negativ mening skiljer sig kraftigt från biltillverkarnas angivna siffror, använder sig Koenigsegg av de officiella, bättre siffrorna för Ferrari LaFerrari, McLaren P1 och Porsche 918 Spyder. Det vill säga 15, 16,5 respektive 19,9 sekunder.

Koenigsegg One-1 0-300 kmh vs LaFerrari Porsche 918 Spyder McLaren P1 diagram

Först gör de en jämförelse med en av sina egna tider som är snart fem år gammal, satt med Agera R. 14,53 sekunder är halvsekunden bättre än Ferrari LaFerrari som på papperet är snabbast i den populära supertrion. Därefter gör de en mer aktuell jämförelse, nämligen mellan LaFerrari och One:1 där sistnämnda satte en hel drös med världsrekord tidigare i år. Mellan dessa båda är skillnaderna oceanstora. Medan Ferrarin gör 0-300 km/h på 15 sekunder gör Koenigsegg One:1 samma sprint på drygt tre sekunder kortare tid, nämligen 11,92 sekunder. I filmen ovan ser vi när den tiden sattes. Stapeldiagrammet ovan talar för övrigt sitt tydliga språk.

Några tider för Agera RS har Koenigsegg ännu inte, men som svar till den nyfikna kunden säger de att en standard Agera RS skulle ligga någonstans mellan Agera R och One:1, det vill säga betydligt snabbare än samtliga tre nämnda supersportbilar från Tyskland, England och Italien. Skulle Agera RS uppgraderas med One:1-motorn så skulle den bli ännu snabbare.

Som ett litet extra tillägg slänger Koenigsegg in superladdhybriden Regera i leken och nämner att de förväntar sig att den gör 0-400 km/h på under 20 sekunder. Alltså 400 km/h, inte 300.

Slutsatsen från Koenigsegg är att den ”heliga treenigheten”, som de kallar LaFerrari, P1 och 918 Spyder för, utgörs av exceptionellt bra prestandabilar som vilken rättvist sinnad person skulle vara lycklig över att äga, samt att acceleration endast är en vinkel av många att se bilarna ur. De tar upp det makalösa sidledsgreppet som One:1 (2G) besitter och att de nyligen satta varvrekorden på Suzuka och Spa talar sitt tydliga språk att Koenigsegg inte gör bort sig när det svänger. De avslutar med att säga att de ska ge sig på rekordtiden på Nürburgring så fort fartbegränsningarna hävts nästa år.