Kraftigt höjd skatt för mängder av bilar – högre bonus till supermiljöbilar

Enligt förslaget lämnat till regeringen ska bilar utan utsläpp, så kallade supermiljöbilar, få bonus på upp till 60 000 kronor vid inköpstillfället, i dagsläget ligger bonusen på 40 000 kronor. Om bilen släpper ut under 35 gram koldioxid per kilometer kan ägaren få upp till 45 000 kronor, släpper den ut mellan 35-50 gram per kilometer trappas beloppet ned till 35 000 kronor. I dagsläget har flera bilar fördelen att vara skattebefriade de första fem åren, men om förslaget godkänns kommer detta att slopas. Bonusen får uppgå till högst 25 procent av bilens nybilspris.

Samtidigt som snåla bilar sanktioneras kommer bilar med högre utsläpp än 95 gram per kilometer att beskattas högre under de tre första åren. Enligt förslaget innebär det i genomsnitt en höjning från 800 kronor per år till 3 050 kronor för bensinbilar, efter de tre första åren är det tänkt att skatten sänks. Då kommer bilar över 95 g/km-gränsen att betala 22 kronor per extra gram koldioxid. För bilar med högre koldioxidutsläpp än genomsnittsbilen kan detta betyda avsevärt mycket högre skatt. Merkostnader på över 15 000 kronor årligen enligt uträkningar för bilar med höga koldioxidutsläpp.
Röstas förslaget igenom kommer det att börja gälla för nya bilar från och med 1 januari 2018.

Med förslaget vill regeringen öka antalet miljöanpassade fordon. Tittar vi på endast utsläpp under drift må nya snåla bilar vara en ekologiskt hållbar lösning, men dessvärre är miljövänliga bilar som exempelvis elbilar och hybridbilar avsevärt mycket smutsigare att tillverka än konventionella bilar. Dessutom är de mycket svårare att återvinna när de tjänat sitt syfte.

Klimat- och miljöminister Åsa Romson påpekar även att ytterligare utredningar om vägslitageavgifter och flygskatter är på gång.