Krockkuddetillverkaren Takata förklarar 34 miljoner bilar defekta

Sedan 2008 har ett tiotal biltillverkare återkallat omkring 36 miljoner bilar på grund av felaktiga krockkuddar från japanska Takata. Honda, Nissan och Toyota återfinns bland de hårdast drabbade, men även europeiska och amerikanska biltillverkare har varit tvungna att återkalla miljontals bilar.

I går, tisdag, bekräftade amerikanska NHTSA att Takata planerar att förklara, efter påtryckningar från just NHTSA, 33,8 miljoner fordon världen över som defekta på grund av de undermåliga krockkuddarna av äldre generation som är fasstabiliserade med utlösare baserade på ammunionnitrat.

Hittills har minst sex dödsfall och över 100 skador kunnat härledas till Takatas krockkuddar. Enligt tidigare uppgifter har alla dödsfall skett i Honda-bilar.

Återkallelsen av närmare 34 miljoner fordon väntas ta flera år att genomföra. Den benämns redan som den största i USA:s historia.

Via länkarna nedan kan du läsa mer om vad vi tidigare skrivit i ämnet.

Krockkuddetillverkaren Takata förklarar 34 miljoner bilar defekta

Sedan 2008 har ett tiotal biltillverkare återkallat omkring 36 miljoner bilar på grund av felaktiga krockkuddar från japanska Takata. Honda, Nissan och Toyota återfinns bland de hårdast drabbade, men även europeiska och amerikanska biltillverkare har varit tvungna att återkalla miljontals bilar.

I går, tisdag, bekräftade amerikanska NHTSA att Takata planerar att förklara, efter påtryckningar från just NHTSA, 33,8 miljoner fordon världen över som defekta på grund av de undermåliga krockkuddarna av äldre generation som är fasstabiliserade med utlösare baserade på ammunionnitrat.

Hittills har minst sex dödsfall och över 100 skador kunnat härledas till Takatas krockkuddar. Enligt tidigare uppgifter har alla dödsfall skett i Honda-bilar.

Återkallelsen av närmare 34 miljoner fordon väntas ta flera år att genomföra. Den benämns redan som den största i USA:s historia.

Via länkarna nedan kan du läsa mer om vad vi tidigare skrivit i ämnet.