Lätt begagnad Porsche 918 Spyder till vrakpris

I juni förra året tillverkades Porsche 918 Spyder exemplar 918, och alla är redan sålda och ute hos kunderna. Var du seg vid beställningen får du stå ditt kast, men har nu en andra gyllene chans att bli 918 Spyder-ägare – dessutom för i sammanhanget småslantar.

PROVKÖRNING: Porsche 918 Spyder

För motsvarande 646 000 kronor kan du bli ägare av denna lätt begagnade 918 Spyder som rullat futtiga 14,8 mil. Vad som däremot inte är lätta är skadorna efter en smäll. Företaget som säljer bilen säger att det kostar omkring fem miljoner kronor att återställa bilen till nyskick igen. Mycket pengar, men när superhybriden väl är fixad har du förmodligen gjort ett kap eftersom den som ny kostar från motsvarande dryga sju miljoner kronor. Inte sällan kostar 918 Spyder omkring nio, tio miljoner kronor beroende på utrustningsgrad.

Krockad Porsche 918 Spyder

Du kanske är nyfiken på vad de olika ersättningsdelarna kostar var för sig? En hel del vill vi lova. Som några exemplar: en utbytesmotor kostar motsvarande 1,7 miljoner kronor, en ny växellåda motsvarande 580 000 kronor, en bromsskiva 74 600 kronor, en stol 80 400 kronor (stolarna i exemplaret på bilderna verkar dock vara intakta), skyddet för underredet 165 800 kronor, en vevaxel 58 900 kronor, en bakvinge 235 000 kronor (också intakt på bilen, ser det ut som) och en golvmatta går loss på 4 450 kronor.
Det ska tilläggas att alla ovanstående reservdelspriset är exklusive moms.

Krockad Porsche 918 Spyder

Insidan verkar vara intakt.