Le Mans 24-timmars – nedräkningen börjar

I helgen körs världens äldsta uthållighetslopp, Le Mans 24-timmars, som tillsammans med Monacos Grand Prix och Indianapolis 500 utgör topptrion av världens biltävlingar. Förra året bröt Porsche Audis segersvit på fem segrar genom att lyckas köra 395 varv med sin hybridbil 919. Audi har annars dominerat loppet under mer än tio års tid.

Loppet har genom åren bjudit på såväl dramatik, spänning och tragik. I år det 50 år sedan en av världens främsta sportvagnar, Ford GT40, tog sin första seger på banan. 1955 års tävling går till historien som en av världens mest tragiska motortävlingar då Pierre Leveghs Mercedes 300 SLR slungades upp på läktaren och döda honom och 84 åskådare.
I dag körs bilarna av tre förare, före 1970 var de två. Den klassiska starten där förarna springer till sina bilar, upphörde 1969.

1932 deltog en svensk för första gången på banan, som egentligen heter Circuit de la Sarthe: Henken Widengren. Sedan dess har en uppsjö landsmän provat lyckan i loppet, inte bara namn som vi främst förknippar med racing. 2005 hittar vi Stefan Eriksson i anmälningslistan, mer känd som ”Tjock-Steffe”, medlem i den så kallade Uppsalamaffian. Ekipaget bröt efter 218 varv.
Två gånger har svenskar suttit i vinnande ekipage: 1989 vann Stanley Dickens och 1997 Stefan Johansson. Sverige meste motorstjärna, Joakim Bonnier, omkom på banan 1972.

60 ekipage i fyra grupper är anmälda till årets upplaga av Le Mans 24-timmars. Håll koll på en Ligier JS P2 med nummer 40, i den kör loppets enda svensk: Niclas Jönsson. Starten går klockan tre på lördag eftermiddag och avslutas – just det, ett dygn senare.
I bildgalleriet nedan ser du bilar och händelser från loppets historia.