Lexus GS F blir din för elva hundringar under millen

Audi, BMW och Mercedes har var sin. Jaguar har det inte för tillfället, däremot har Lexus en nu. Vi pratar självfallet om prestandaversioner av deras olika premiumbetonade modeller i övre mellanklassen (E-klassen).

Det var på Detroitsalongen i början av året som japanerna drog skynket av GS i prestandautförande. GS F, som den heter, är märkets fjärde F-modell efter IS F (2008), LFA (2009) och RC F (2014).
Nu är det dags för GS F att ta sig in i svenskt territorium, något som sker i början av nästa år då de första bilarna får smaka på grov, svensk asfalt. Men redan nu kan du knata ner till din lokala Lexus-handlare för att beställa, orderböckerna är nämligen redan uppslagna.

Lexus GS F 2016

Lexus Sverige har valt att lägga GS F på ingångspriset 998 900 kronor. Det är bra mycket mer än vad RC F kostar, 240 200 kronor mer för att vara exakt.

Lexus GS F har samma maskin under huven som sitt coupésyskon RC F. Det betyder en V8 på 5,0 liter utan turbomatning. 477 hästkrafter och 530 newtonmeter mäktar den med. Några prestandauppgifter är ännu inte presenterade, men med tanke på att RC F gör 0-100 km/h på 4,5 sekunder och toppar 270 km/h så bör siffrorna ligga där omkring. 0-100-tiden bör vara en eller kanske två tiondelar långsammare.

Lexus GS F 2016

Jämfört med konkurrenterna ser Lexus pris- och prestandabild ut som nedan. Notera att samtliga tyska konkurrenter har V8-motorer, precis som Lexus, men att tyskarna har valt turboladdning. De tre tyskarna finns dessutom i varianter med ännu fler hästkrafter och bättre prestandasiffror än de som nämns nedan, men då ökar också priserna.

Lexus GS F
V8, sugmotor, 577 hk, 0-100 km/h på ~4,6 sekunder.

998 900 kronor.

Audi RS6 Avant (finns ej som sedan)
V8, turbo, 560 hk, 0-100 km/h på 3,9 sekunder.
1 075 900 kronor.

BMW M5
V8, turbo, 560 hk, 0-100 km/h på 4,3 sekunder.
970 800 kronor.

Mercedes E 63 AMG
V8, turbo, 557 hk, 0-100 km/h på 4,2 sekunder.
999 900 kronor.