Lotus Exige Sport 350 – en lättare och sportigare version

Exige S bygger som bekant på samma plattform som lilla Elise men har fått 30 centimeter förlängd hjulbas för att få plats med den större motorn som sitter bakom kupén. Den nya versionen som kallas Sport 350 drivs av samma 3,5-liters V6-motor som Exige S, alltså 350 hästkrafter och 400 newtonmeter.
Men Sport 350 har en torrvikt på 1 125 kg vilket är 51 kg lättare än sitt syskon, detta har Lotus åstadkommit bland annat tack vare lättare batteri, lättare motorfästen och lite mindre ljudisolering, även mittkonsolen har lättats och nu är växellänkaget blottat.

Lotus Exige Sport 350

0-100 km/h avverkas på 3,9 sekunder vilket är samma tid som Exige S, 3,8 med automatlåda, men det är inte bra accelerationstider eller toppfart som är grejen med Lotus, det är väghållning och körbarhet. För att ytterligare finslipa de egenskaperna har Lotur jobbat med stötdämparna som nu är styvare och fått något förändrad geometri. Sport 350 har en lägre tyngdpunkt än sitt syskon och tack vare alla dessa punkter klarar bilen av Lotus testbana Hethel 2,5 sekunder snabbare än Exige S. Varvtiden ligger på 1 minut och 29,8 sekunder, det betyder att Exige Sport 350 är den första produktionsbilen från Lotus att klara av banan på under 1 minut och 30 sekunder.

Lotus Exige Sport 350

Som extrautrustning kan kunder beställa specialfälgar som minskar vikten med ytterligare 11 kg, samt borrade och ventilerade skivor som kapar vikten med ytterligare 11 kg.
Kunder kan även beställa infotainmentsystem, golvmattor och välja mellan stolsklädsel i alcantara eller tartan-mönstrat som en hyllning till Lotus Esprit S1 från 1976.

Lotus Exige Sport 350 kommer att börja säljas i februari till en kostnad på 74 000 pund, i nuläget är det oklart hur mycket den kommer att kosta i Sverige.