Lotus Exige Sport 380 – ännu lättare och ännu snabbare

För en knappt år sedan visade Lotus upp en rejält bantad och vässad version av Exige S, nu visar man upp en bantad och lättad version av den bantade och lättare versionen. Hänger du med? Man har alltså tagit Exige Sport 350 och förbättrat den och plötsligt så står Exige Sport 380 redo att ta sig an knixiga kurvor i hög fart.

Nu är vikten nere i 1 066 kilo (59 kilo mindre än i Exige Sport 350) tack vare användning av kolfiber i större utsträckning. Materialet återfinns i bland annat exteriöra detaljer, i de skålade stolarna och på många andra ställen. 0.9 kilo har sparats genom att bakrutan är gjord i polykarbonat och 10,3 kilo genom att ersätta batteriet till ett motsvarande av litiumjontyp. Britterna har till och med kapat bort 0,3 kilo på totalvikten genom att ta bort de inre bakljusen.

Lotus Exige Sport 380

Med hjälp av nya aerodynamiska detaljer från front till bak har marktrycket ökat kraftigt, med hela 60 procent vid maxfarten som är 286 km/h. Accelerationen 0-100 km7h går på 3,7 sekunder, det vill säga 0,1-0,2 sekunder snabbare än Exige Sport 350.

Motorn är fortfarande Toyotas V6:a på 3,5 liter men i Exige Sport 380 pumpar den ur sig, som modellbeteckningen avslöjar, 380 hästkrafter. Maxvridet uppgår till 410 newtonmeter, tio mer än i det sävligare syskonet.

En läcker nyhet hos Exige Sport 380 är växellådskulissen. Eller ja, det finns ingen. Som du ser på bilden i galleriet nedan så är det öppet rakt ner och de mekaniska delarna blottas totalt. Lösningen sägs ge snabbare och renare växlingar.

Motsvarande 880 000 kronor kostar Lotus Exige Sport 380 i Tyskland. Med andra ord kostar det att ligga på topp, men den portion körglädje du får för de pengarna är det få andra biltillverkare som kan matcha.

Missa inte vår provkörning av Lotus Sport 350 Exige som vi bjuder på i nästa nummer av Teknikens Värld!