Makaber reklamfilm med Volvo och döden

Det är alltså inte, vi skriver det igen, inte Volvos reklamfilm du ser ovan utan en välgjord men mörk film som har regisserats av två killar vid namn Dorian och Daniel. På deras gemensamma Facebook-sida skriver de att det är dags för någonting nytt när de presenterar sin ”ABC of Death”-film.

Regissörsduon visar med filmen, som är producerad i Tyskland, upp sin vision av hur framtida autonoma bilar borde kunna marknadsföras; att döden överraskande kan dyka upp var som helst men inte från en självkörande Volvo.

Biltillverkarna gör gärna reklam för sina bilar med en massa uppmuntrande fakta om körglädje, låg miljöpåverkan och till och med som livräddare – men aldrig genom att blanda in döden på detta sätt. En reklamfilm ska helt enkelt upplevas som genomgående positiv, oavsett poäng.
Vi har sett flera exempel på makabra reklamfilmer om bilar, men i alla fall utom ett är det inte biltillverkarna själva som har stått bakom. Här följer några exempel som vi kommer ihåg så här på rak arm. Kommer du ihåg fler? Berätta då med en kommentar.

 

En av världens mest sedda reklamfilmer är den om ”lilla med tuffa” Volkswagen Polo där en självmordsbombare misslyckas med sitt uppdrag. Volkswagen ligger inte bakom filmen utan den skapades av ett par killar som visade upp den inför en liten publik. Den var aldrig tänkt att spridas utanför de lyckta dörrarna, men det gjorde den. Volkswagen blev rasande men nådde, efter hot om stämning, en förlikning med producenterna som enligt historien lämnade över allt material till Volkswagen. Men på YouTube lever filmen kvar.

 

För ungefär sex år sedan dök det upp en amerikansk webbaserad reklamfilm från Audi som visar hur en man försöker ta livet av sig men misslyckas eftersom bilen är utrustad med en dieselmotor av den så kallade Clean TDI-typen, det vill säga ren diesel. Audi of America tog avstånd från filmen och har sagt att de inte ligger bakom den.

 

En grupp tyska filmstudenter producerade en reklamfilm med Mercedes autobromssystem i fokus, dock utan att Mercedes över huvud taget var inblandade i produktionen. En C-klass kommer körande genom en liten österrikiska by och bromsar för några barn som leker på vägen. Men vid nästa barn som leker på vägen bromsar bilen inte utan kör över pojken som visar sig vara en väldigt ung Adolf Hitler. Reklamfilmen innehåller sloganen ”upptäcker faror innan de dyker upp”. Mercedes gillade inte filmstudenternas tilltag.

 

För tre år sedan gjorde Hyundai ”en Audi” genom att producera en reklamfilm där en man i sitt garage försöker gasa ihjäl sig men misslyckades eftersom hans bil är en ix35 FCEV, det vill säga en bränslecellsbil vars avgaser är ofarliga – det är nämligen bara vatten som kommer ur avgasröret.
Det som skiljer denna reklamfilm från övriga är att den inte är fejk utan den är verkligen Hyundais.
Hyundai fick ta emot massiv kritik och backade till sist då man bad om ursäkt för denna förargelseväckande virala annons.