Mazda CX-4 ”officiell” – fakta och bilder

Vi har sett den som konceptbil, det var i form av Koeru på Frankfurtsalongen i höstas, och vi har sett den i en rad olika dunkla bilder som Mazda har skickat ut under våren. Men nu är den här – Mazda CX-5:s slankare broder och CX-3:ans storebror. Fast här och här, CX-4 som den heter, ska visas med start på måndag på bilsalongen i Peking och där kommer den att förbli. Inte i Peking men väl i Kina. CX-4 är nämligen en modell exklusivt framtagen för den kinesiska marknaden.

Du som inte hoppade av läsandet efter förra meningen kanske vill ha lite tekniska specifikationer, trots att vi förmodligen aldrig får se den på våra breddgrader? De kommer här:
Axelavståndet mäter 270 centimeter, med andra ord är det identiskt med CX-5 och därmed 13 centimeter längre än hos CX-3. Med 19-tumshjul (17 tum är standard) är markfrigången 20 centimeter, en till en och en halv centimeter lägre än vad CX-5 bjuder på (framhjulsdrivna CX-5 har halvcentimetern extra markfrigång jämfört med fyrhjulsdrivna).

Mazda CX-4 2017

Utseendet är väldigt likt det vi såg i höstas när Koeru Concept visades upp, men en del läckra detaljer har försvunnit, exempelvis flertalet av kromlisterna som prydde fronten och dörrtrösklarna. Strålkastarna och frontens nedre del med spoilern har gjorts mjukare och mindre aggressiva och förmodligen billigare att producera. Detsamma gäller de snygga, slimmade ytterbackspeglarna på konceptbilen, på CX-4 sitter större doningar.
Även rumpan har tappat en del av konceptbilens karaktär med raka, horisontella linjer i stället för den parallelltrapetsformade konkava yta som utgjorde större del av konceptbilens baklucka.
De grova ändrören på konceptbilen har blivit betydligt mindre och flyttats ned en bra bit och ovanför dessa har reflexglas/dimljus, som är betydligt större än på CX-3 och CX-5, tagit plats.

Mazda CX-4 2017

Interiört kan vi säga att CX-4 är en korsning mellan CX-3 och CX-5. Mätarhuset kommer från CX-3 medan mittkonsolen lutar mer åt CX-5 men med ventilationsutblåsen ett hack högre upp och med infotainmentskärmen på sju tum fristående som i CX-3. Ovandelen av instrumentbrädan påminner mer om CX-3 än CX-5.

CX-4 kan utrustas med två motorer (dock inte samtidigt). Båda är Skyactiv-G-bensinmotorer, den ena på 2,0 och den andra på 2,5 liter. Båda är kopplade till en sexstegad automatlåda.
Lilla motorn, som driver framhjulen, bjuder på 158 hästkrafter, 202 newtoneter och 0,63 liter per mil och stora motorn, som driver alla fyra hjul, bjuder på 192 hästkrafter, 252 newtonmeter och 0,72 liter per mil.

Som sagt, vill du njuta av CX-4 får du bege dig till Kina.

Mazda CX-4 ”officiell” – fakta och bilder

Vi har sett den som konceptbil, det var i form av Koeru på Frankfurtsalongen i höstas, och vi har sett den i en rad olika dunkla bilder som Mazda har skickat ut under våren. Men nu är den här – Mazda CX-5:s slankare broder och CX-3:ans storebror. Fast här och här, CX-4 som den heter, ska visas med start på måndag på bilsalongen i Peking och där kommer den att förbli. Inte i Peking men väl i Kina. CX-4 är nämligen en modell exklusivt framtagen för den kinesiska marknaden.

Du som inte hoppade av läsandet efter förra meningen kanske vill ha lite tekniska specifikationer, trots att vi förmodligen aldrig får se den på våra breddgrader? De kommer här:
Axelavståndet mäter 270 centimeter, med andra ord är det identiskt med CX-5 och därmed 13 centimeter längre än hos CX-3. Med 19-tumshjul (17 tum är standard) är markfrigången 20 centimeter, en till en och en halv centimeter lägre än vad CX-5 bjuder på (framhjulsdrivna CX-5 har halvcentimetern extra markfrigång jämfört med fyrhjulsdrivna).

Mazda CX-4 2017

Utseendet är väldigt likt det vi såg i höstas när Koeru Concept visades upp, men en del läckra detaljer har försvunnit, exempelvis flertalet av kromlisterna som prydde fronten och dörrtrösklarna. Strålkastarna och frontens nedre del med spoilern har gjorts mjukare och mindre aggressiva och förmodligen billigare att producera. Detsamma gäller de snygga, slimmade ytterbackspeglarna på konceptbilen, på CX-4 sitter större doningar.
Även rumpan har tappat en del av konceptbilens karaktär med raka, horisontella linjer i stället för den parallelltrapetsformade konkava yta som utgjorde större del av konceptbilens baklucka.
De grova ändrören på konceptbilen har blivit betydligt mindre och flyttats ned en bra bit och ovanför dessa har reflexglas/dimljus, som är betydligt större än på CX-3 och CX-5, tagit plats.

Mazda CX-4 2017

Interiört kan vi säga att CX-4 är en korsning mellan CX-3 och CX-5. Mätarhuset kommer från CX-3 medan mittkonsolen lutar mer åt CX-5 men med ventilationsutblåsen ett hack högre upp och med infotainmentskärmen på sju tum fristående som i CX-3. Ovandelen av instrumentbrädan påminner mer om CX-3 än CX-5.

CX-4 kan utrustas med två motorer (dock inte samtidigt). Båda är Skyactiv-G-bensinmotorer, den ena på 2,0 och den andra på 2,5 liter. Båda är kopplade till en sexstegad automatlåda.
Lilla motorn, som driver framhjulen, bjuder på 158 hästkrafter, 202 newtoneter och 0,63 liter per mil och stora motorn, som driver alla fyra hjul, bjuder på 192 hästkrafter, 252 newtonmeter och 0,72 liter per mil.

Som sagt, vill du njuta av CX-4 får du bege dig till Kina.