Mazda MX-5 RF officiell med fällbar hardtop

Världens mest sålda roadster är inne på sin fjärde generation (ND) och vid våra provkörningar förra året slogs vi av att modellen har gått tillbaka till sina ursprungliga rötter med egenskaper som fick NA-generationen att bli älskad än i dag. Men hittills har denna fjärde generation endast erbjudits i roadsterutförande, det vill säga med manuellt fällbar tygsufflett. Nu visar Mazda upp det hardtopförsedda syskonet på bilsalongen i New York och den skiljer sig en hel del från förra generationens MX-5 Roadster Coupé.

Mazda MX-5 RF 2017

Mazda MX-5 RF, där RF inte står för Revolutionära fronten utan för ”retractable fastback”, har en taklösning som är ganska lika senaste generationen Porsche 911 Targa. Vid tryck på en knapp lyfts paketet med de bakre takstolparna och bakrutan så att den korta takdelen kan fällas ned bakom kupéutrymmet. Därefter sätts takstolparna och bakrutan på plats igen och vips – Mazda MX-5 har blivit en targamodell. Men Mazda får inte lov att använda sig av ordet targa, det har nämligen Porsche sedan länge lagt vantarna på.
När taket, som kan fällas ned i hastigheter upp till 10 km/h, är nedfällt ryms det i bagageutrymmet lika mycket som i MX-5 Roadster, det vill säga 130 liter.

Mazda MX-5 RF 2017

En annan nyhet som lanseras i kombination med RF-versionen är karossfärgen Machine Grey. Kulören är exklusivt framtagen enbart för MX-5 RF.

Två olika motoralternativ erbjuds – Skyactiv-G 1,5 och Skyactiv-G 2,0. Förstnämnda på 1,5 liter och 131 hästkrafter och sistnämnda på 2,0 liter och 160 hästkrafter. Motorerna är alltså desamma som finns till MX-5 Roadster och kan kombineras med antingen sexväxlad manuell låda alternativt sexstegad automatlåda.