McLaren 650S Can-Am – en hyllning till förr

Canadian-American Challenge Cup, eller Can-Am som sportvagnsserien kallades, kördes för första gången 1966. Första mästerskapet vanns av Lola, men nästkommande fem år tog McLaren över helt och hållet. Man vann med sin M6A-bil från 1967 till och med 1971. Två av vinsterna med Bruce McLaren bakom ratten, två andra med Denny Hulme och en med Peter Revson.

McLaren 650S Can-Am

Eftersom det nästa år är 50 år sedan McLaren klev in i Can-Am (alltså under seriens öppningsår) har man tagit fram en specialversion av 650S Spider som med diverse olika MSO-förändringar (MSO står för McLaren Special Operations) går under namnet 650S Can-Am.
Förutom att vara läckert lackerad i rött och svart med snygga vita detaljer har den avtagbart tak, huv, dörrar, diffusor och stötfångare, frontsplitter och mycket annat i kolfiber. Fälgarna, trots att de är femekrade, ska ha inspirerats av tävlingsbilen från 1960-talet. En läcker detalj är hjulbultarna, de är av titan.
Andra förändringar är kolfiberkeramiska skivor som greppas av kolvar i svarta ok, fyra ändrör som mynnar ut i baken i stället för två, rostfritt stål förstås.

McLaren 650S Can-Am

Motorn och prestandan är oförändrad. Det betyder dubbelturbo-V8 på 3,8 liter som levererar 650 hästkrafter och 678 newtonmeter som via bakhjulen skjuter på från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder. Toppfarten är 328 km/h.

Den kund som inte gillar den röda kulören Mars Red kan beställa sitt exemplar i antingen Papaya Spark (orange) eller Onyx Black (svart).
50 exemplar ska byggas och priserna börjar på motsvarande drygt 3,2 miljoner kronor (brittiskt pris).

McLaren 650S Can-Am – en hyllning till förr

Canadian-American Challenge Cup, eller Can-Am som sportvagnsserien kallades, kördes för första gången 1966. Första mästerskapet vanns av Lola, men nästkommande fem år tog McLaren över helt och hållet. Man vann med sin M6A-bil från 1967 till och med 1971. Två av vinsterna med Bruce McLaren bakom ratten, två andra med Denny Hulme och en med Peter Revson.

McLaren 650S Can-Am

Eftersom det nästa år är 50 år sedan McLaren klev in i Can-Am (alltså under seriens öppningsår) har man tagit fram en specialversion av 650S Spider som med diverse olika MSO-förändringar (MSO står för McLaren Special Operations) går under namnet 650S Can-Am.
Förutom att vara läckert lackerad i rött och svart med snygga vita detaljer har den avtagbart tak, huv, dörrar, diffusor och stötfångare, frontsplitter och mycket annat i kolfiber. Fälgarna, trots att de är femekrade, ska ha inspirerats av tävlingsbilen från 1960-talet. En läcker detalj är hjulbultarna, de är av titan.
Andra förändringar är kolfiberkeramiska skivor som greppas av kolvar i svarta ok, fyra ändrör som mynnar ut i baken i stället för två, rostfritt stål förstås.

McLaren 650S Can-Am

Motorn och prestandan är oförändrad. Det betyder dubbelturbo-V8 på 3,8 liter som levererar 650 hästkrafter och 678 newtonmeter som via bakhjulen skjuter på från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder. Toppfarten är 328 km/h.

Den kund som inte gillar den röda kulören Mars Red kan beställa sitt exemplar i antingen Papaya Spark (orange) eller Onyx Black (svart).
50 exemplar ska byggas och priserna börjar på motsvarande drygt 3,2 miljoner kronor (brittiskt pris).

McLaren 650S Can-Am – en hyllning till förr

Canadian-American Challenge Cup, eller Can-Am som sportvagnsserien kallades, kördes för första gången 1966. Första mästerskapet vanns av Lola, men nästkommande fem år tog McLaren över helt och hållet. Man vann med sin M6A-bil från 1967 till och med 1971. Två av vinsterna med Bruce McLaren bakom ratten, två andra med Denny Hulme och en med Peter Revson.

McLaren 650S Can-Am

Eftersom det nästa år är 50 år sedan McLaren klev in i Can-Am (alltså under seriens öppningsår) har man tagit fram en specialversion av 650S Spider som med diverse olika MSO-förändringar (MSO står för McLaren Special Operations) går under namnet 650S Can-Am.
Förutom att vara läckert lackerad i rött och svart med snygga vita detaljer har den avtagbart tak, huv, dörrar, diffusor och stötfångare, frontsplitter och mycket annat i kolfiber. Fälgarna, trots att de är femekrade, ska ha inspirerats av tävlingsbilen från 1960-talet. En läcker detalj är hjulbultarna, de är av titan.
Andra förändringar är kolfiberkeramiska skivor som greppas av kolvar i svarta ok, fyra ändrör som mynnar ut i baken i stället för två, rostfritt stål förstås.

McLaren 650S Can-Am

Motorn och prestandan är oförändrad. Det betyder dubbelturbo-V8 på 3,8 liter som levererar 650 hästkrafter och 678 newtonmeter som via bakhjulen skjuter på från noll till 100 km/h på 3,0 sekunder. Toppfarten är 328 km/h.

Den kund som inte gillar den röda kulören Mars Red kan beställa sitt exemplar i antingen Papaya Spark (orange) eller Onyx Black (svart).
50 exemplar ska byggas och priserna börjar på motsvarande drygt 3,2 miljoner kronor (brittiskt pris).