McLaren-cykel för 85 000 kronor

När cykeltillverkaren Specialized skulle ta fram en ny version av sin modell Roubaix vände man sig till sportbilstillverkaren McLaren. Där körde man med samma hårda rutiner som när man tog fram exempelvis sportbilen McLaren P1. Man använde sig av såväl vindtunneln som däcklabbet i McLarens anläggning i Woking.

Bara sex fysiska prototyper behövde byggas tack vare ett omfattande insamlande av data genom simuleringar per dator – där kring 2 000 cyklar byggdes.
Resultatet är en kolfiberhoj med den lättaste ramen någonsin från Specialized , 900 gram i sitt värsta utförande. Ramens geometri är helt ny och har en lägre tyngdpunkt. Modellen har även ett avancerat fjädringssystem kallat FutureShock (se film nedan) som påstås öka komforten med flera 1 000 (!) procent jämfört med utgående version.

Närmare 85 000 kronor kostar den dyraste versionen, S-Works Roubaix Etap. Nöjer du dig bara med ramen blir det 31 000 kronor. Ytterligare fem versioner säljs där instegsvarianten kostar cirka 21 000 kronor.

McLaren har tidigare jobbat med Specialized. Bland annat har tillverkarens Formel 1-ingenjörer varit inblandande i utvecklingen av modellen Venge ViAS – världens snabbaste cykel.