McLaren F1 mot Bugatti Veyron – giganternas kamp

McLaren F1 och Bugatti Veyron har mycket gemensamt men är ändå så olika. Båda bilarna är bland det snabbaste på fyra hjul som någonsin rullat på denna jord. McLaren F1 var 1990-talets mest fantastiska supersportbilsskapelse och slog 1998 till med ett världsrekord i topphastighet. 391 km/h registrerades den för och F1 var därmed världens snabbaste bil.
Under 2000-talet kom en bil som sprang om McLaren F1 ganska rejält, men så var den också en väldigt annorlunda bil bortsett från snabba accelerationer och toppfarter. 2010 klockades Super Sport-versionen för 431 km/h och blev därmed världens snabbaste produktionsbil, ett rekord modellen fortfarande är innehavare av. McLaren F1 är dock fortfarande innehavare av rekordet världens snabbaste bil utan överladdning.

Medan Veyron är fullproppad av elektroniska hjälpmedel, drivning på alla fyra och försedd med fyra turboaggregat är F1 nästan dess raka motsats med i princip ingen hjälpande elektronik, drivning på bakhjulen och sugmotor, helt utan överladdning. Veyron pumpar ur sig 1 001 respektive 1 200 hästkrafter (standard Veyron och Super Sport) ur 8,0 liter W16-motor och F1 627 hästkrafter ur 6,1 liter V12-motor. McLaren F1:s motor är för övrigt BMW:s V12:a S70 som fanns i exempelvis 850CSi, om än kraftigt modifierad i det engelska utförandet.
Tack vare olikheterna (och att det skiljer tio år mellan dem) gör Veyron 0-100 km/h på 2,5 sekunder medan McLaren F1 behöver 3,4 sekunder på sig för att nå samma hastighet. Till 300 km/h behöver Veyron 16,7 sekunder (Super Sport 14,6 sekunder) och F1 23 sekunder.

I en gren slår McLaren F1 Bugatti Veyron med hästlängder – priset. När bilarna var nya var Veyron betydligt dyrare än F1, nu råder det omvända förhållandet. 2013 såldes en McLaren F1 för 67 miljoner kronor i USA och i fjol lade Rowan Atkinson ut sin F1 till försäljning med en prislapp på cirka 100 miljoner kronor. Han fick den såld efter att det varit huggsexa om bilen. Vad den gick för är okänt, men det är inte omöjligt att han fick vad han begärde för den.

Circuit de Reims-Gueux

Circuit de Reims-Gueux

Nu slutar vi rabbla siffror och tittar på filmen ovan i stället. Där får vi se just McLaren F1 och Bugatti Veyron på klassisk racingmark – franska Circuit de Reims-Gueux som byggdes 1925 och som var värd för Frankrikes Grand Prix i Formel 1 fram till 1960-talets mitt. Många av de stora F1-förarna genom tiderna har gjort upp på denna bana som utgörs av landsvägar. Miljön är fantastisk, som att åka bakåt i tiden (om än luggsliten), och är väl värt ett besök om du är i närheten. I dag är banan inte i bruk.