Mercedes C 350 e gör bort sig i älgtestet!

Mercedes själva hävdar att C 350 e går bra i undanmanövertest. Att en möjlig förklaring är felaktigt däcktryck. Det kan vi avfärda direkt, däcktrycket är noggrant kontrollerat inför testet. Det enda som kvarstår är ett uselt testresultat för bilen i fråga.

Teknikens Världs undanmanöverprov älgtestet simulerar en paniksituation där man blixtsnabbt ändrar kurs med en kraftig rattrörelse åt vänster som sätter ordentlig press på chassi, däck, styrning och de hjälpsystem bilen är utrustad med. Sedan styr man bilen åt andra hållet och lotsar tillbaka den till den ursprungliga filen.
Det är här Mercedes C 350 e börjar sladda ordentligt med baken och får dessutom en retursladd – ett beteende som är bland det värsta du kan råka ut för i trafiken.
I vårt fall gick det inte att köra fortare än 64 km/h, och det resultatet är alldeles för dåligt. DS 5 klarade vid samma tillfälle och med samma förutsättningar 74 km/h.

teknikens-varld-algtest-bana-moose-test-track

Ingångshastigheten mäts med GPS-utrustning. En snabb rattrörelse kastar bilen till vänster. Snabbt räta upp bilen för någon meter rakt fram. Sticker bakvagnen ut och hur snabbt stabiliseras bilen? Tillbaka igen i samma körfält. Är alla konor kvar på plats och bilen inte sladdat alltför mycket provar vi igen med lite högre fart.

I panikmanövern märks direkt om bilens system hinner med den extrema belastning som älgtestet innebär. Hinner styrservon med, eller fastnar styrningen under någon millisekund? Detta fel har vi hittat på många bilar, bland andra Mercedes, dock inte på denna modell. Hur jobbar antisladdsystemet? Vissa bromsar kraftigt med ett eller båda framhjulen och understyr, andra bromsar ett bakhjul för att styra bilen rätt i en kalkylerad överstyrning. Antisladdsystemet i Mercedes C 350 e verkar knappt jobba alls.

Vi anser att teknikerna hos Mercedes måste ta en vända till och jobba mer med kalibrering av antisladdsystemet då vi knappt kände något ingrepp från det.
C 350 e har en helt annan viktfördelning mellan axlarna än en vanlig C-klass, på grund av det tunga batteriet bak. Den har också luftfjädring som gör den extremt mjukt fjädrad i komfortläget.
Vi misstänkte fel på bilen och fick ut en annan – och den gick precis lika dåligt. Teknikens Världs uppmaning till Mercedes är således – gör om och gör rätt!

LÄS HELA TESTET: Beställ online redan i dag!

Mercedes C 350 e gör bort sig i älgtestet!

Mercedes själva hävdar att C 350 e går bra i undanmanövertest. Att en möjlig förklaring är felaktigt däcktryck. Det kan vi avfärda direkt, däcktrycket är noggrant kontrollerat inför testet. Det enda som kvarstår är ett uselt testresultat för bilen i fråga.

Teknikens Världs undanmanöverprov älgtestet simulerar en paniksituation där man blixtsnabbt ändrar kurs med en kraftig rattrörelse åt vänster som sätter ordentlig press på chassi, däck, styrning och de hjälpsystem bilen är utrustad med. Sedan styr man bilen åt andra hållet och lotsar tillbaka den till den ursprungliga filen.
Det är här Mercedes C 350 e börjar sladda ordentligt med baken och får dessutom en retursladd – ett beteende som är bland det värsta du kan råka ut för i trafiken.
I vårt fall gick det inte att köra fortare än 64 km/h, och det resultatet är alldeles för dåligt. DS 5 klarade vid samma tillfälle och med samma förutsättningar 74 km/h.

teknikens-varld-algtest-bana-moose-test-track

Ingångshastigheten mäts med GPS-utrustning. En snabb rattrörelse kastar bilen till vänster. Snabbt räta upp bilen för någon meter rakt fram. Sticker bakvagnen ut och hur snabbt stabiliseras bilen? Tillbaka igen i samma körfält. Är alla konor kvar på plats och bilen inte sladdat alltför mycket provar vi igen med lite högre fart.

I panikmanövern märks direkt om bilens system hinner med den extrema belastning som älgtestet innebär. Hinner styrservon med, eller fastnar styrningen under någon millisekund? Detta fel har vi hittat på många bilar, bland andra Mercedes, dock inte på denna modell. Hur jobbar antisladdsystemet? Vissa bromsar kraftigt med ett eller båda framhjulen och understyr, andra bromsar ett bakhjul för att styra bilen rätt i en kalkylerad överstyrning. Antisladdsystemet i Mercedes C 350 e verkar knappt jobba alls.

Vi anser att teknikerna hos Mercedes måste ta en vända till och jobba mer med kalibrering av antisladdsystemet då vi knappt kände något ingrepp från det.
C 350 e har en helt annan viktfördelning mellan axlarna än en vanlig C-klass, på grund av det tunga batteriet bak. Den har också luftfjädring som gör den extremt mjukt fjädrad i komfortläget.
Vi misstänkte fel på bilen och fick ut en annan – och den gick precis lika dåligt. Teknikens Världs uppmaning till Mercedes är således – gör om och gör rätt!

LÄS HELA TESTET: Beställ online redan i dag!

Mercedes C 350 e gör bort sig i älgtestet!

Mercedes själva hävdar att C 350 e går bra i undanmanövertest. Att en möjlig förklaring är felaktigt däcktryck. Det kan vi avfärda direkt, däcktrycket är noggrant kontrollerat inför testet. Det enda som kvarstår är ett uselt testresultat för bilen i fråga.

Teknikens Världs undanmanöverprov älgtestet simulerar en paniksituation där man blixtsnabbt ändrar kurs med en kraftig rattrörelse åt vänster som sätter ordentlig press på chassi, däck, styrning och de hjälpsystem bilen är utrustad med. Sedan styr man bilen åt andra hållet och lotsar tillbaka den till den ursprungliga filen.
Det är här Mercedes C 350 e börjar sladda ordentligt med baken och får dessutom en retursladd – ett beteende som är bland det värsta du kan råka ut för i trafiken.
I vårt fall gick det inte att köra fortare än 64 km/h, och det resultatet är alldeles för dåligt. DS 5 klarade vid samma tillfälle och med samma förutsättningar 74 km/h.

teknikens-varld-algtest-bana-moose-test-track

Ingångshastigheten mäts med GPS-utrustning. En snabb rattrörelse kastar bilen till vänster. Snabbt räta upp bilen för någon meter rakt fram. Sticker bakvagnen ut och hur snabbt stabiliseras bilen? Tillbaka igen i samma körfält. Är alla konor kvar på plats och bilen inte sladdat alltför mycket provar vi igen med lite högre fart.

I panikmanövern märks direkt om bilens system hinner med den extrema belastning som älgtestet innebär. Hinner styrservon med, eller fastnar styrningen under någon millisekund? Detta fel har vi hittat på många bilar, bland andra Mercedes, dock inte på denna modell. Hur jobbar antisladdsystemet? Vissa bromsar kraftigt med ett eller båda framhjulen och understyr, andra bromsar ett bakhjul för att styra bilen rätt i en kalkylerad överstyrning. Antisladdsystemet i Mercedes C 350 e verkar knappt jobba alls.

Vi anser att teknikerna hos Mercedes måste ta en vända till och jobba mer med kalibrering av antisladdsystemet då vi knappt kände något ingrepp från det.
C 350 e har en helt annan viktfördelning mellan axlarna än en vanlig C-klass, på grund av det tunga batteriet bak. Den har också luftfjädring som gör den extremt mjukt fjädrad i komfortläget.
Vi misstänkte fel på bilen och fick ut en annan – och den gick precis lika dåligt. Teknikens Världs uppmaning till Mercedes är således – gör om och gör rätt!

LÄS HELA TESTET: Beställ online redan i dag!