Mercedes Concept X-Class officiell – drömbilen under älgjakten

Pickuper förknippar vi vanligtvis med de amerikanska och japanska biltillverkarna samt Volkswagen. Merparten av europeiska tillverkarna är inte riktigt inne på det spåret även om det finns undantag i exempelvis Fiat och redan nämnda Volkswagen. Men det ska bli ändring på det nu när Mercedes, som inte är nya i pickupsvängen, visar upp konceptversionen av deras kommande pickup – Concept X-Class. Med andra ord var förhandsryktena om namnet GLT felaktiga. X-klass blir det.

– X-Klass kommer att förändra hela pickupsegmentet. Den blir en bil utan kompromisser. Ramkonstruktion, vridstark sexa och permanent fyrhjulsdrift är ett måste för oss. Dessutom tillför vi säkerhet, komfort, smidighet och en design som sticker ut. Vi vill nå människor som aldrig tidigare har funderat på att äga en pickup, säger Volker Mornhinweg som är chef för Mercedes-Benz transportbilsdivision.

Mercedes Concept X-Class

Det är två varianter som har presenterats i konsthallen Artipelag på Farstalandet i Värmdö kommun. En lite mer stilren utforskare – Concept X-Class Stylish Explorer (vit) – och en mer robust och äventyrslysten variant – Concept X-Class Powerful Adventurer (gul).
Inte mycket av Nissan Navara, som Concept X-Class grundar sig på, syns. Sällan har Navara varit så här iögonfallande och snygg som nu. För Mercedes del är det en riktigt bra grund att stå på, Navara är populär i klassen mellanstora pickuper med lastvikt runt ett ton. Men Mercedes har ”tweakat” bland annat hjulupphängningarna fram och bak för att få en egen karaktär på bilen.

Mercedes Concept X-Class

Mercedes Concept X-Class har så kallad dubbelhytt. Någon singelhytt visas inte. Anledningen är att på marknaden dominerar just dubbelhytten (double cab) med sin rymliga interiör med plats för uppe till fem personer. Även företagskunder har visat sig främst välja dubbelhytt och få en så personbilslik pickup som möjligt.
Trots dubbelhytten ryms det en hel del på flaket där bak. Inga måttuppgifter finns ännu, men maxlasten ligger på omkring 1,1 ton och därmed slår den exempelvis nya Toyota Hilux och nyligen ansiktslyfta Volkswagen Amarok med en hårsmån. Även sett till dragvikten uppger Mercedes en högre siffra än konkurrenterna. 3,5 ton är 300 kilo mer än båda nämnda pickuper.

Marcus Engström ger Mercedes Concept X-Class tummen upp

Tumme upp från Marcus Engström som är på plats vid världspremiären.

Teknikens Världs redaktionschef Marcus Engström bevittnade avtäckningen av Mercedes Concept X-Class ute i skärgården. Han blev lite tagen på sängen av utseendet.

– Snygg! Men man ska ju komma ihåg att det är ett koncept. Fet front som luktar pengar. Den blir säkert dyr även om Mercedes pratar om attraktiv prissättning. Jag har redan bokat lån av det gulgröna konceptet under första tre veckorna i september. Till älgjakten alltså, säger Marcus direkt från där det händer i Artipelag.

Mercedes Concept X-Class

Mercedes preciserar inte några motoralternativ i nuläget eftersom det rör sig om ett koncept. Men de säger att X-klass kommer med flera olika alternativ där en diesel-V6 i kombination med 4Matic-fyrhjulsdrift kommer att utgöra toppversionen. En fördelningslåda med lågväxel och två elektroniskt styrda differentialspärrar kommer att se till att X-klass inte bakar för nåt – i alla fall inte för mycket.

Mercedes Concept X-Class

Pickuper är väldigt populära i Australien, Argentina, Brasilien, Sydafrika och flera andra marknader där biltypen utgör ibland uppemot 14-15 procent av den totala bilförsäljningen. I Europa är det inte riktigt samma sug efter pickuper, men Mercedes X-klass är tänkt att erövra även de europeiska kunderna och då inte minst de svenska eftersom Mercedes räknar just Sverige till en av de viktigaste marknaderna för X-klass i Europa.

Några priser är ännu inte fastställda, men lanseringen, bland annat i Sverige, kommer att äga rum under hösten 2017.