Mercedes GLC Coupé officiell – en slankare ”GLK”

Under fjolåret lanserade Mercedes GLC som har tagit över efter GLK och det med betydligt mjukare och rundare former än företrädaren. Nu är det ännu mjukare och slankare former som presenteras då det är coupéversionen av GLC som presenteras borta i New York på den pågående bilsalongen, en modell som är tänkt att grusa framgångarna för både BMW X4 och Range Rover Evoque.

Mercedes GLC Coupé är egentligen precis detsamma som GLE Coupé är, det vill säga coupéversionen av en befintlig suvmodell. GLC Coupé är helt enkelt lillebror, precis som GLE Coupé är till GLE (tidigare ML). Eftersom modellen är en coupé har den fått sportigare front än vanliga GLC, precis som GLE Coupé jämfört med GLE. Det innebär också en slankare bakdel där bakrutan sluttar betänkligt och där rumpan avslutas med en liten integrerad vinge. Men det finns fler förändringar än så, bland annat är bakljusen omformade och bakluckan gräver inte lika djupt ned i stötfångaren.
Jämfört med GLC är GLC Coupé cirka sex centimeter längre och mäter totalt 4,73 meter från för till akter. Från topp till tå är avståndet 1,6 meter, med andra ord cirka fyra centimeter lägre än sitt vanliga suvsyskon. Axelavståndet är av naturliga skäl detsamma – 2,87 meter.

Mercedes GLC Coupé 2017

Har man ögonbindel på sig när man slår sig ner i sätet bakom ratten för att sedan ta av är det svårt att avgöra om man sitter i GLC eller GLC Coupé. Interiörerna är i stort sett identiska men det skiljer i utrustning och materialval. Exempelvis har GLC Coupé backkamera som standard, antagligen ett smart val av Mercedes eftersom bakåtsikten förmodligen inte är den bästa.

Mercedes GLC Coupé 2017

Åtta olika motoralternativ ska så småningom erbjudas till Mercedes GLC Coupé, fyra dieselmotorer och lika många bensinmotorer. Bland dessa ryms en laddhybrid och en AMG-variant.
Vid lanseringen i höst är det dieselmotorerna GLC 220 d 4Matic Coupé och GLC 250 d 4Matic Coupé med 170 respektive 204 hästkrafter som är aktuella. På bensinsidan är det GLC 250 4Matic Coupé med 211 hästkrafter som gäller och AMG-versionen GLC 43 4Matic Coupé med 367 hästkrafter som skickar iväg coupésuven till 100 km/h på under fem sekunder. Det är oklart om AMG-versionen står vid övriga motoralternativs sida vid höstens lansering.

Mercedes GLC Coupé 2017

Fler motorer följer som sagt, bland annat laddhybriden GLC 350 e 4Matic Coupé som kan köras upp till tre mil på enbart el och som tack vare 320 hästkrafter avverkar 0-100 km/h på 5,9 sekunder (preliminär siffra). Förbrukningen och utsläppen ligger dock på för hög nivå för att modellversionen i Sverige ska få kalla sig supermiljöbil.

Alla motorer, förutom laddhybridversionen, är utrustade med Mercedes 9G-Tronic-automatlåda. Laddhybriden GLC 350 e 4Matic har 7G-Tronic Plus-lådan eftersom den är optimerad för just hybriddrivlinan.

Några prisuppgifter har officiellt inte annonserats, men indikationer ger oss att det landar några tiotusen över vanliga GLC. Så räkna med nästan 450 000 kronor för en GLC 220 d 4Matic Coupé med 170 hästkrafter.