Mercedes GLC F-Cell Plug-In – bränslecellsbil med ladduttag

Det är inte första gången Mercedes pysslar med bränslecellsteknik, men när de nu visar upp en helt ny bränslecellsbil, en prototyp av GLC F-Cell Plug-In, passar de på att klämma dit en detalj som alla andra bränslecellsbilar på marknaden saknar. Mercedes har nämligen försett bilen med ett ladduttaget där en laddkabel kan hakas fast för att på så vis ladda upp batterierna när bilen befinner sig i viloläge. En bränslecellsbil är ju enkelt sett en elbil som producerar sin egen energi ombord med hjälp av en bränslecellsstack, men i det här fallet kan bilen även laddas via elnätet. Smart.

– Bränslecellen får en kontakt, säger Wilko Stark, Mercedes boss för strategier och produktplanering.

Mercedes GLC F-Cell Plug-In 2018 prototyp

En udda syn på en bränslecellsbil.

Med fulladdade batterier, av litiumjontyp, och de två kolfiberförstärkta tankarna, som var och en rymmer ungefär fyra kilo, fyllda med vätgas ska räckvidden ligga på omkring 50 mil. Upp till fem mil ska vara möjligt att köra på enbart el, utan att bränslecellsstacken sätts i arbete. När den väl arbetar påverkar det ändå inte miljön eftersom det enda som kommer ur avgasröret är vatten, därav prototypens dekalering.

Mercedes berättar att den färdiga versionen av GLC F-Cell Plug-In, som är strikt bakhjulsdriven, lanseras på utvalda marknader så som Tyskland, USA och Japan mot slutet av 2017. Under 2018 får andra marknader ta del av den.
Till vilket pris är dock oklart men enligt den Stuttgart-baserade tillverkaren blir det till ett pris som kunderna kommer att acceptera – vad nu det innebär.