Mercedes GLC i AMG-version

Nu är den hårigaste versionen i GLC-utbudet här och som vanligt är den signerad AMG. Jämfört med sina mer städade syskon har GLC 43 en så kallad ”diamatgrill” som nu domineras av en ribba i stället för två. Den nedre delen av fronten är dock likadan som hos exempelvis GLC 350. Längs sidorna syns breda trösklar och över baken har stötfångaren fått något ny utformning för att inrymma de dubbla avgasutblåsen på vardera sida.
Sidospeglarna är svarlackerade och fälgarna är tioekrade 20-tummare från AMG.

Mercedes-AMG GLC 43

I kupén är det mest likt standardversionerna förutom att denna fått sportratt, sportstolar och en hel del kolfiberdetaljer.
Drivkraft levereras av en 3,0-liters V6 med biturbo på 367 hästkrafter och 520 newtonmeter, kraft som skickas via en niostegad automatlåda till alla fyra hjul, varav majoriteten till bakhjulen. Fördelningen är 31/69. 0-100 km/h avklarar 1 845 kg-suven på 4,9 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Enligt Mercedes ligger snittförbrukningen på 0,83 l/mil och 189 gram koldioxid per kilometer.

Mercedes-AMG GLC 43

GLC 43 är även utrustad med AMG Ride Control som betyder adaptiva dämpare med tre olika lägen, antingen Comfort, Sport eller Sport Plus. Bromsarna har uppdaterats med ventilerade skivor runt om, varav borrade fram, 360 millimetersskivor fram och 320 bak.
Nya Mercedes-AMG GLC 43 kommer att premiärvisas under bilsalongen i Genève nästa vecka och ska börja säljas senare i år, pris är ännu ej fastställt.