Mercedes nya raka sexa får inbyggd elmotor som standard

Mercedes gillar V6-motorer, men inte tillräckligt mycket för att hålla fast vi dem i all evighet. Sedan några år tillbaka vet vi att de är på väg att skrota sina vinklade sexor för att ersätta dem med raka. En anledning är att komplexiteten minskas, en rak sexa kan enkelt bli en rak fyra – eller en rak trea. Det är i princip bara att kapa ett par cylindrar. Det är den ”modulära” biten Mercedes är ute efter, det vill säga flexibilitet. Därmed kommer vi in på en annan anledning till att de väljer rakt i stället för vinklat – produktionskostnaderna kan reduceras. Att raka sexor har lite mer mjuk gång än V6:or lär också vara en anledning, även om skillnaden i gångkultur mellan rakt och vinklat inte är lika stor som förr i tiden.

Det är inte första gången som Mercedes använder raka, sexcylindriga motorer. Motortypen var väldigt vanlig i Mercedes-bilar, inte sällan dieselmodeller, under många årtionden, men mot slutet av 1990-talet fasades de ut och ersattes av V6:or. Det blir dock inte som förr, med raka sexor rakt upp och ned. Mercedes ska nämligen ”mildhybridisera” sin raka sex, det erfar amerikanska Car and Driver som har varit med på en av märkets framtidspresentationer.

Ren eldrift inte möjlig
Mercedes nya, raka sexa, som internt heter M256, ska nämligen ha en liten elmotor monterad på vevaxeln, en elmotor som drivs med en 48-voltssystem med tillhörande batteri på 0,9 kilowattimmar. Den nya motorn kommer att ha elmotorn inbyggd som standard, och motorn är tänkt att i stort sett ersätta alla befintliga bensin-V6:or och alla icke laddbara hybriddrivlinor.

Den lilla elmotorn, som fungerar som både generator och startmotor, ska enligt vad Mercedes presenterade kunna bistå förbränningsmotorn med 18 hästkrafter och något högre effekt via bromskraftåtervinning. Fördelen med att placera den på vevaxeln ska vara att den kan starta motorn på bråkdelen av en sekund.

Nackdelen med en elmotorn av denna klena kaliber är att den aldrig kan arbeta på egen hand, det vill säga att bilar med den elektrifierade, raka sexan inte kan köra på enbart elektricitet. Förbränningsmotorn måste alltid vara igång och elmotorn är bara aktiv vid varvtal under 2 000 r/min.

Bensinmotor med partikelfilter
Förutom lite extra effekt ligger motorkonfigurationens vinst i sänkt förbrukning. Bränsleekonomin sägs ligga mellan 10 och 15 procent lägre än för motsvarande V6-motor. Bra för plånboken och bra för miljön. En annan miljövinst, inte bara för naturen utan även människors lungor, är att Mercedes raka sexa ska utrustas med partikelfilter. Därmed blir den första bensinmotor att använda sig av reningstekniken som i dag endast finns i dieselbilar. Partikelfilter i bensinbilar kommer vi att få se mer av framöver i och med allt hårdare utsläppsregler i Europa och USA.

Premiär för Mercedes nya, raka sexa med inbyggd elmotor blir det i S-klass facelift som kommer under 2017. Därefter kommer fler modellserier hos Mercedes att använda sig av maskinen, bland annat E-klass. Så småningom lanseras även en motsvarande rak dieselsexa med inbyggd elmotor.

På bilden ovan ses en av Mercedes senaste raka sexor, nämligen den som satt i W140, S-klass under 1990-talet.