Mercedes S-klass Cabriolet officiell – fakta, bilder och film

Nu är det slut på spionbilder och så kallade ”teaserbilder”, för nu har Mercedes avtäckt S-klass Cabriolet – en helt ny lyxcab med plats för en bakom ratten och tre medåkare. Det är dock inte första gången Mercedes gör en bil för detta något ovanliga segment. Förra gången var 1971, året då de lade ned produktionen av 280 SE Cabriolet (generation W112) som vi ser på bilden ovan.

– Efter 44 år kan vi återigen erbjuda Mercedes-fantasterna en öppen bil i S-klassen. Nya S-klass symboliserar vår passion för individuell och tidslöst exklusivt rörlighet, något vi delar med våra kunder, säger svensken Ola Källenius som är medlem i Daimler AG:s styrelse.

Med nya S-klass Cabriolet har Mercedes nu sex olika modellversioner av senaste generationen S-klass, eller W222 som den heter internt (och C217 som betecknar coupéversionen). Sex modellversioner på lite drygt två år är bra jobbat.

Mercedes S-klass Cabriolet 2016

S-klass Cabriolet baserat självfallet på S-klass Coupé och därför är utseendet till stora delar identiskt mellan de båda modellerna. Men i och med den annorlunda taklösningen med akustisk tygsufflett i tre lager skiljer sig framför allt bakänden åt. Detta för att takkonstruktionen ska kunna fällas ned bakom sittbrunnen. Nedfällningen (och uppfällningen) tar cirka 20 sekunder och manövern kan utföras i hastigheter upp till 60 km/h.

I S-klass Cabriolet hittar vi en annan intressant premiär i premiären. Thermotronic kallar Mercedes det nya automatiska klimatkontrollsystemet som benämns som intelligent. Det ska bjuda på ideala temperaturförhållanden för de fyra åkande i bilen tack vare helt ny programvara som kommunicerar med tolv sensorer och 18 ställdon runt om i bilen. Systemet är helt automatiskt och behöver inte anpassas över huvud taget, det sköter allting själv när taket öppnas och stängs.
Thermotronic bygger på två klimatzoner i kupéutrymmet och tre olika klimatstilar – diffus, medium och fokuserad.

För att ytterligare lyxa till åkturen erbjuder Mercedes ett värmekomfortpaket som innehåller stolsvärme, uppvärmda armstöd och uppvärmd ratt. Som om det inte vore nog finns även Aircap som skyddar mot vinden samt det tidigare så omtalade Airscarf som sprutar ut varm luft runt nacken.
För att göra resan mer hälsosam finns också något som kallas för Air-Balance, ett system som joniserar luften, renar den från dåliga partiklar och kan tillsätta dofter.

S-klass Cabriolet är aktuell i tre olika modellversioner. Instegsversionen är S 500 Cabriolet med en 4,7 liter stor V8 på 455 hästkrafter och 700 newtonmeter. Den är kopplad till en niostegad automatlåda – 9G-Tronic. Bakhjulsdrift är det som gäller för instegaren.

Mercedes S-klass Cabriolet 2016

Är S 500 för klen finns ett alternativ högre upp i prislistan. Mercedes-AMG S 63 Cabriolet heter det alternativet och innebär en 5,5 liter stor V8 med 585 hästkrafter och 900 newtonmeter. Kraften matas till AMG:s sjuväxlade dubbelkopplingslåda Speedshift. Bakhjulsdrift är standard men 4Matic-fyrhjulsdrift finns för den som vill punga ut med ännu mer pengar. Mercedes-AMG S 63 4Matic Cabriolet sprintar från stillastående till 100 km/h på 3,9 sekunder och toppar 250 km/h. Toppfarten är med andra ord elektroniskt begränsad.

Inga priser nämns i nuläget, däremot att orderböckerna öppnas i december. Första leveranserna är tänkt att äga rum under våren nästa år.