Mercedes S-klass Cabriolet – tre snabba från provkörningen

Hallå Erik, varför ser du så tuff ut på bilden (nedan)?
– Du menar att jag behållit solglasögon på? Det krävs, får jag säga. Vädret kring Nice är lika trevligt som namnet på staden antyder, även om det innebär att solglasögon lätt glöms att ta av vid fotografering. Jag är inte lika cool i verkligheten. Men lika trevlig som vädret är är, får jag säga, även nya S-klass i cabriolet-tappning.

Aha, du gillar vad du kör alltså?
– I rätt version. Jag har fått köra både AMG-versionen på 585 hästkrafter och den något mindre vulgära S 500 på 455 diton. Den sistnämnda duger alldeles utmärkt, och känns mer i linje med bilen – det här är en bil att åka långsamt med längs Promenade des Anglais (där provkörningen mycket taktiskt har förlagts av Mercedes) snarare än att köra racing med. Det blir liksom varken hackat eller malet med AMG-stuk på en sånhär bil. Och dessutom skiljer det nära en halv miljon i pengar.

Så priser och sådant har kommit redan?
– Yes, S-klass Cabriolet finns redan till beställning, och har så gjort ett tag. Men det är först nu, lagom till våren, som de första exemplaren börjar nå ägare. Bara S 500 och S 63 AMG har dock hittills blivit prissatta (fler motorer kommer), och de går lös på 1 372 000 kronor respektive 1 870 000 kronor. Runt 35–40 bilar räknar Mercedes sälja årligen i Sverige.

– I morgon får jag förresten köra nya SLC, som är ansiktslyfta och namnbytta SLK. Vi hörs då för en till direktrapport!

Hela provkörningen av nya Mercedes S-klass Cabriolet läser du i snart i ett nytt nummer av Teknikens Värld. Missa inte det.

Mercedes S-klass Cabriolet – tre snabba från provkörningen

Hallå Erik, varför ser du så tuff ut på bilden (nedan)?
– Du menar att jag behållit solglasögon på? Det krävs, får jag säga. Vädret kring Nice är lika trevligt som namnet på staden antyder, även om det innebär att solglasögon lätt glöms att ta av vid fotografering. Jag är inte lika cool i verkligheten. Men lika trevlig som vädret är är, får jag säga, även nya S-klass i cabriolet-tappning.

Aha, du gillar vad du kör alltså?
– I rätt version. Jag har fått köra både AMG-versionen på 585 hästkrafter och den något mindre vulgära S 500 på 455 diton. Den sistnämnda duger alldeles utmärkt, och känns mer i linje med bilen – det här är en bil att åka långsamt med längs Promenade des Anglais (där provkörningen mycket taktiskt har förlagts av Mercedes) snarare än att köra racing med. Det blir liksom varken hackat eller malet med AMG-stuk på en sånhär bil. Och dessutom skiljer det nära en halv miljon i pengar.

Så priser och sådant har kommit redan?
– Yes, S-klass Cabriolet finns redan till beställning, och har så gjort ett tag. Men det är först nu, lagom till våren, som de första exemplaren börjar nå ägare. Bara S 500 och S 63 AMG har dock hittills blivit prissatta (fler motorer kommer), och de går lös på 1 372 000 kronor respektive 1 870 000 kronor. Runt 35–40 bilar räknar Mercedes sälja årligen i Sverige.

– I morgon får jag förresten köra nya SLC, som är ansiktslyfta och namnbytta SLK. Vi hörs då för en till direktrapport!

Hela provkörningen av nya Mercedes S-klass Cabriolet läser du i snart i ett nytt nummer av Teknikens Värld. Missa inte det.