Mercedes SLR kan få efterträdare

Mercedes och McLarens skapelse SLR som tillverkades mellan 2003 och 2009 var på sin tid en av de absoluta värstingbilarna man kunde köpa. Nu ryktas det om att den kan komma att få en efterträdare.

Denna gång är dock inte McLaren inblandade och uppgiften står helt till prestandaavdelningen AMG. Enligt uppgifter från tyska Auto Bild överväger de i nuläget om motorn, liksom sin föregångare, ska sitta fram, eller om det är mer fördelaktigt att bygga en mittmotorbil.

Om det skulle bli en bil med frontmotor blir det troligtvis en turboladdad V6:a som får hjälp av en elmotor som kommer att sitta under huven. Denna modell skulle även ha aktiva aerodynamiska hjälpmedel och ”en ny dörrlösning”.
Skulle den komma att sättas i produktion förväntas försäljningen bli omkring 3 00 bilar per åt till en prislapp på mellan 250 000-300 000 euro.

Skulle Mercedes däremot välja att gå vidare med mittmotorlayout förväntas den kunna konkurrera med bilar som bland annat Porsche 918 Spyder och McLaren P1. Motorn blir då troligen ev turboladdad V8 som med hjälp av två elmotorer skulle leverera drygt 1 000 hästkrafter och vara fyrhjulsdriven. Tillverkningen skulle då vara begränsad till omkring 500-750 exemplar med ett pris på cirka en miljon euro.

Oavsett vilken bil vi får se när den förväntas presenteras 2018 kan vi dock räkna med att det kommer att komma en Black Series-version.

Mercedes SLR kan få efterträdare

Mercedes och McLarens skapelse SLR som tillverkades mellan 2003 och 2009 var på sin tid en av de absoluta värstingbilarna man kunde köpa. Nu ryktas det om att den kan komma att få en efterträdare.

Denna gång är dock inte McLaren inblandade och uppgiften står helt till prestandaavdelningen AMG. Enligt uppgifter från tyska Auto Bild överväger de i nuläget om motorn, liksom sin föregångare, ska sitta fram, eller om det är mer fördelaktigt att bygga en mittmotorbil.

Om det skulle bli en bil med frontmotor blir det troligtvis en turboladdad V6:a som får hjälp av en elmotor som kommer att sitta under huven. Denna modell skulle även ha aktiva aerodynamiska hjälpmedel och ”en ny dörrlösning”.
Skulle den komma att sättas i produktion förväntas försäljningen bli omkring 3 00 bilar per åt till en prislapp på mellan 250 000-300 000 euro.

Skulle Mercedes däremot välja att gå vidare med mittmotorlayout förväntas den kunna konkurrera med bilar som bland annat Porsche 918 Spyder och McLaren P1. Motorn blir då troligen ev turboladdad V8 som med hjälp av två elmotorer skulle leverera drygt 1 000 hästkrafter och vara fyrhjulsdriven. Tillverkningen skulle då vara begränsad till omkring 500-750 exemplar med ett pris på cirka en miljon euro.

Oavsett vilken bil vi får se när den förväntas presenteras 2018 kan vi dock räkna med att det kommer att komma en Black Series-version.