Motorgeniet Per Gillbrand är död

This article is also available in English

En av Sveriges internationellt mest kända ingenjörer, framför allt inom bilbranschen, har i dag lämnat oss. Per Gillbrand, eller Turbopelle som hans smeknamn var efter att ha satt turbofart på Saab, är av många känd som en teknisk uppfinnare av rang. Efter sin maskiningenjörsexamen började han arbeta som motortestingenjör på Volvo Penta i Skövde. Det jobbet tog honom vidare till Volvo i Göteborg där han värvades till ”Projekt 1958” som skulle mynna ut i P1800. Där var Per Gillbrand med och utvecklade Volvos kanske mest kända motor genom tiderna – B18-motorn med sin femlagrade vevaxel. Motorn användes inte bara i P1800, där den debuterade, utan senare även i PV 544, Duett, Amazon och 140-serien. B18-motorn blev känd som en slitvarg av sällan skådat slag.

1964 värvades Per Gillbrand till Saab för att hjälpa till med märkets första fyrtaktsmotorer. Absolut mest känd är han dock för att ha gjort Saab till det turbomärke som de var under sina sista tre årtionden som biltillverkare. Medan många andra biltillverkare skippat idén med turboladdning, eftersom trycket var svårkontrollerat och ledde till opålitliga motorer, lyckades Per Gillbrand tygla tekniken och Saab kunde som första bilmärke leverera turbobilar på bred front. I dag har näst intill alla bilar turboteknik och det kan till stor del ses som Per Gillbrands förtjänst.

Efter att ha gått i pension fortsatte Per Gillbrand med sina tekniska underverk och på bilsalongen i Genève i mars 2000 visade Saab upp ännu en av hans uppfinningar, nämligen en motor med variabel kompression. Tekniken, som skulle spara bränsle, såg aldrig dagens ljus då GM märkligt nog inte ville ta projektet i mål. På senare år har vissa biltillverkare fått upp ögonen för tekniken, bland annat Porsche och Infiniti.

Motorgurun Per Gillbrand har utvecklat en lång rad andra smarta tekniker på bil-, båt- och lastbilsmotorer, så många att Internet nästan inte skulle räcka till om vi väljer att skriva om dem alla här.

Under senare år hade han en föreställning med egenkonstruerade minimotorer, fullt fungerande, som var väldigt populär. Avslutningsshowen hölls på Berwaldhallen i Stockholm i november 2014. Flera av dessa minimotorer, bland annat en Bugatti Veyron W16-motor, ser du i filmen nedan.

Per Gillbrand blev 82 år gammal.